Blended learning

Op 13 december beschreef Jacqueline Kuijpers in de W&O-bijlage de voordelen van `blended learning', leren via computer, in een klas en met levensechte problemen. 163 % prestatieverbetering zou het op kunnen leveren volgens Thomson NETg, een organisatie werkend voor de zakelijke markt. Er is goed nieuws: blended learning bestaat ook voor het gewone onderwijs, al is het nooit zo genoemd.

Onder de paraplu van de Universiteit van Amsterdam is op het Amstel Instituut lesmateriaal voor bovenbouw havo/vwo natuurkunde, scheikunde en biologie ontwikkeld met juist die karakteristieken. De pilot is enthousiast ontvangen door leerlingen en docenten. Maar helaas: er is geen geld om het materiaal te completeren tot een complete leergang voor 2 of 3 leerjaren.

Educatieve uitgevers, de enige echte spelers op de markt van de leermiddelen, willen boeken verkopen, willen niet voorop lopen en zich branden aan nog niet algemeen geaccepteerde lesmethoden. Met zulk digitaal lesmateriaal geld verdienen in het bedrijfsleven, waar kwaliteit betaald wordt, is mogelijk. Maar dat lukt in het reguliere onderwijs in het begin waarschijnlijk niet.

Intussen worden miljoenen euro's besteed aan alle mogelijke en onmogelijke hapsnap-projecten door universiteiten en organisaties als Axis en Jetnet. Honderden van de duurste manuren worden gestoken in de lobby voor het bèta-onderwijs. Maar geen geld is te vinden voor een werkelijke verbetering van bèta-onderwijs, voor modern lesmateriaal voor het gewone curriculum: het examenprogramma. Zulk materiaal zou meer kinderen over de streep trekken voor bèta-onderwijs dan al die modieuze toefje-op-de-taart-projecten.