Treintaxi's op veel minder NS-stations

De treintaxi verdwijnt vanaf april volgend jaar op 52 van de 110 stations in Nederland. Op 48 stations blijft de treintaxi in ieder geval bestaan, over de andere stations loopt het overleg nog. Dit heeft exploitant Transvision gisteren bekend gemaakt.

De exploitant zegt hiertoe gedwongen te zijn doordat het moederbedrijf, de Nederlandse Spoorwegen (NS), de bijdrage aan treintaxi's verlaagt. Momenteel draagt de NS drie euro per rit bij, de klant betaalt 3,80. Vanaf 1 januari betaalt de NS alleen nog de beheer- en publiciteitskosten.

Sinds begin 1992 heeft de NS ruim 70 miljoen euro geïnvesteerd in Treintaxi. Naar nu blijkt is de treintaxi echter onvoldoende rendabel. ,,We zijn ooit met de treintaxi begonnen om extra mensen in de trein te krijgen. Het bleek echter niet voldoende op te leveren. Daarom hebben we besloten de bijdrage terug te brengen'', zegt een woordvoerder van de NS.

Door deze beslissing moest Transvision op zoek naar andere geldschieters. De exploitant vond regionale overheden bereid.

Het gebruik van de treintaxi is in de afgelopen jaren gedaald; van 3,8 miljoen ritten in 1997, naar 2,6 miljoen in 2002 tot 2,2 miljoen in 2003. Dit is volgens Transvision mede veroorzaakt door de opkomst van alternatieven als de regiotaxi.

Vanaf 1 april 2004 zal volgens Transvion op 75 stations een treintaxi en/of een regiotaxi rijden. De treintaxi verdwijnt onder meer in Amersfoort, Groningen, Leiden, Maastricht en Nijmegen.

De ANWB noemt het verdwijnen van de treintaxi's ,,zorgelijk''. ,,Het is de zoveelste aantasting van het vervoersnetwerk'', zegt een woordvoerder. De vereniging wil overleg met de NS.