Hoekige ritmes en hakkende gitaren

Lost Sounds stamt uit de vruchtbare garage-scene van Memphis, maar aan de drie synthesizers op het podium is te zien dat er hier iets anders aan de hand is. De band vertegenwoordigt een opmerkelijk stadium in de evolutie van die beweging. Zoals de punk bijna een kwart eeuw geleden werd gevolgd door de iets beschaafder en ingewikkelder new wave, zo laat Lost Sounds die genres zo ongeveer samenvallen. Dat levert opmerkelijke resultaten op, die nergens zo retro klinken als die omschrijving misschien doet vermoeden.

Wanneer Jay Lindsey, eerder actief in de druk punkende Reatards, de zangmicrofoon bezet houdt, is het niet meteen duidelijk waar de opwinding rond deze band nou precies vandaan komt. Zijn zang is in alle opzichten zwaar overstuurd, en ook overigens klinkt de boel niet veel anders dan bij menige garageband. De elementen uit de new wave schuilen in de neo-primitieve synthesizerpartijen van Alicja Trout, alsmede, blijkt bij nadere beschouwing, in hoekige ritmes, hakkende gitaarpartijen en puntige songstructuren.

Als Lindsey en Trout van plek en instrument wisselen valt het kwartje. Het energieniveau blijft even hoog en bijtend, maar in Trouts zanglijnen schuilt een melodische gevoeligheid die niet alleen de vroege Siouxsie And The Banshees oproept, maar ook Pylon, Human Switchboard, kortom: het soort obscure Amerikaanse new wave-bands die je hoogstens in stoffige achteraf-hoekjes van de tweedehandszaken aantreft maar die ruim twintig jaar later toch meer dan een voetnoot blijken. Zeker als hun nagedachtenis wordt geëerd met de brandende, donkere intensiteit die je uit de muziek van Lost Sounds tegemoet slaat. Zelfs in het enkele geval dat Trout en Lindsey met zijn tweeën achter de synthesizers staan, en er dus geen gitaar meer in het spel is, ademt de muziek nog zo'n opgefokte, punky garagementaliteit. Hoewel de groep op de plaat net iets verder gaat, is hij op de planken goed voor een uurtje opwindend vermaak op het scherpst van de snede.

Concert: Lost Sounds. Gehoord: 18/12, Vera Groningen. Herhaling 19/12, dB's Utrecht, 21/12, Patronaat Haarlem ('s middags) en De Diepte, Amsterdam.

    • Jacob Haagsma