Frankrijk: 20 miljard voor wegen

De Franse regering heeft besloten tot het jaar 2012 voor 20 miljard euro aan vijftig infrastructurele werken te besteden. Hiermee worden 50.000 banen geschapen, heeft premier Raffarin gisteren gezegd.

De werken zullen ten dele worden gefinancierd door de Franse tolwegen niet volledig te privatiseren, zoals aanvankelijk de bedoeling was. De dividenden van de tolbedrijven zullen worden toegevoegd aan een speciaal op te richten infrastructuurfonds. Volgens berekeningen van de Franse overheid zou in de periode 2004 tot 2012 op deze wijze voor 7,5 miljard euro aan fondsen moeten worden gegenereerd.

Aan de beslissing is een lange strijd binnen de regering voorafgegaan. Minister van Financiën Francis Mer was voorstander van volledige privatisering, waarmee de staat onmiddellijk tussen de 8 en 10 miljard euro zou hebben verdiend. Maar minister van Transport Gilles de Robien wist het interministeriële comité, dat over deze kwestie ging, ervan te overtuigen dat de gekozen oplossing op de lange termijn een groter voordeel biedt.

De projecten beslaan spoorwegverbindingen, autowegen, waterwegen en luchthavens. Daaronder zijn de snelle spoorverbinding tussen Lyon en Turijn in Italië, de tweede fase van de TGV Oost naar Straatsburg en TGV-verbindingen tussen Nîmes en Montpellier, tussen de Rijn en de Rhône, in Bretagne, en een treinverbinding van Bordeaux naar Vitoria in Spanje, waarbij het gedeelte vanaf Dax snel spoor zal worden.

Op de lijst van Franse werken staan ook het kanaal Seine-Noord, dat een verbinding moet vormen tussen het Ile-de-France en het noorden van Europa, en de snelwegen A19 (Artenay-Courtenay), A45 (Lyon-Saint Etienne), A32 (Nancy-Thionville), en rondwegen bij Arles, Straatsburg en Bordeaux.