Akoestiek in de Beurs verbeterd

Anders dan bij het eerste optreden van het Amsterdam Symphony Orchestra in de Amsterdamse Beurs van Berlage, was het tweede concertprogramma van het ongesubsidieerde orkest van dirigent Peter Sánta wèl te horen. De Grote Zaal van de Beurs is een prima trouwzaal voor een kroonprins, maar is in feite structureel ongeschikt als concertzaal, zo bleek in oktober toen het orkest veelal bijna onhoorbaar zacht in de verte klonk.

Toch kreeg Rob Metkemeijer van het akoestisch bureau Peutz het nu voor elkaar om de muziek hoorbaar te maken. De ventilatoren van spots waren uitgezet, de galerijen waren goeddeels met schotten afgesloten, dempend textiel was anders gegroepeerd, boven het orkest hing een geluidsreflecterend doek en het orkest zat op een podium. De rijen stoelen waren verspringend opgesteld en de catering was uit de zaal verbannen. Al was de akoestiek nog onevenwichtig, het Amsterdam Symphony Orchestra kwam in ieder geval luid en duidelijk zaal door.

Tegelijk rezen twijfels aan het bestaansrecht van het orkest, dat de MTV-generatie wil bereiken door te breken met de conventionele concertformule. Een credo was het om zich niet boven het publiek te verheffen, maar nu zat het orkest toch op een echt podium, gekleed in rokkostuum. Peter Sánta geeft vooraf een handje aan de concertmeester en tussen de delen door mag niet worden geklapt. Het is, net als het repertoire, allemaal precies zo als in het Concertgebouw, waar de hoogtepunten uit de klassieke muziek eveneens zijn te horen. Ook het goede Russische pianotalent Vladimir Sverdlov (27 jaar, langharig) maakt niet hèt verschil.

Muzikaal-technisch gezien bleek het orkest nog niet meer dan redelijk te spelen in Debussy's Prélude à l'après-midi d'un faune en Ravels Pianoconcert. Het door Sánta beleden passievolle spel was zeker te horen in Tsjaikovski's Zesde symfonie `Pathétique', maar het treurige slot kan zeker nog desolater.

Concert: Amsterdam Symphony Orchestra o.l.v. Peter Santá. Gehoord: 17/12 Beurs van Berlage Amsterdam.

    • Kasper Jansen