TA richt zich meer op Amsterdam

Toneelgroep Amsterdam (TA) wil zich de komende jaren voornamelijk op Amsterdam richten. Het gezelschap wil het aantal speelavonden in de Amsterdamse Stadsschouwburg verdubbelen tot 180 in 2007.

Dit staat in het beleidsplan voor de nieuwe cultuurnotaperiode 2005-2008, dat onlangs aan de subsidiegevers, het rijk en de gemeente, is gestuurd. TA, het grootste toneelgezelschap van Nederland, vraagt 6,8 miljoen euro per jaar, een kleine miljoen meer dan nu. Volgens directeur Ivo van Hove is dat vooral ,,om de prijsstijgingen van de afgelopen jaren te compenseren''. Het extra geld moet komen van de gemeente Amsterdam, de grootste subsidieverstrekker.

Door vaker en langere periodes achtereen in Amsterdam te spelen, moet het gezelschap gemakkelijker te vinden zijn voor het publiek. Het aantal bezoekers in Amsterdam moet omhoog naar 51.500 per jaar (vorig jaar 28.000) en elders in Nederland naar 32.000 (vorig jaar 29.000). Het reizen wordt grotendeels beperkt tot elf grote steden in Nederland en Vlaanderen, waar langer wordt gespeeld. ,,Door files en de nieuwe arbeidstijdenwet is veel reizen niet meer op te brengen'', zegt Van Hove.

De komende Cultuurnotaperiode zal in het teken staan van de nog te bouwen nieuwe zaal van de schouwburg, die vooral door TA wordt gevuld. Mede daarom wil het gezelschap zijn ensemble uitbreiden van twintig naar vijfentwintig acteurs. TA hoopt dat, ook door samenwerking met cultuurcentrum de Melkweg, er een levendige muziek- en theatercultuur ontstaat.

TA wil daarnaast de werkplaats TA2 stichten, waarin acteurs, regisseurs en schrijvers in de luwte kunnen werken. ,,Een vrijplaats zonder productiedwang, een zoektocht, voor herbronning'', licht Van Hove toe. De groep bevindt zich sinds oktober in crisis, doordat Van Hove en de acteurs een conflict hebben.

De werving van nieuw publiek, door middel van educatieve programma's op middelbare scholen, wordt uitgebreid. Toch meent TA ook dat er ,,een grote groep vijftig plussers te winnen is voor onze voorstellingen''. Van Hove streeft daarbij naar een evenwichtiger programmering van klassieke en gewaagde stukken.

De groep wil vijf voorstellingen per jaar maken. Directeur Ivo van Hove regisseert zelf twee stukken per jaar, hij maakt een serie waarin het huwelijk centraal staat: A Perfect Wedding van Charles Mee, Het temmen van de feeks van Shakespeare en Scènes uit een huwelijk van Ingmar Bergman. Joop Admiraal maakt een solo gebaseerd op Geheim Dagboek van Hans Warren.

Morgen in CS TA in crisis

    • Wilfred Takken
    • Karel Berkhout