`Not quite Wright'

Hij kwam niet omhoog. In een modderpoel van Kill Devil Hills, North Carolina, eindigde gistermiddag het avontuur van de nieuwe Flyer, een replica van het toestel dat honderd jaar geleden twaalf seconden vloog. De neus kwam even van de grond en dook toen de modder in. De piloot, hoogleraar luchtvaart Kevin Kochersberger, keek even beteuterd, maar liep toen glimlachend weg. ,,Not quite Wright'', grapte een lokale krant.

Aanvankelijk wilde het organisatiecomité, de First Flight Centennial Commission, om 10.35 uur vliegen met de replica, exact op het tijdstip dat Orville Wright op 17 december 1903 de eerste gemotoriseerde vlucht in de geschiedenis maakte. Regen en harde wind maakten dit onmogelijk. Bij de uiteindelijke poging, om twee uur 's middags, kreeg het fragiele toestel, gebouwd van hout en mousseline, een te geringe vaart en crashte.

Het model had bij eerdere testvluchten wel gevlogen, waarmee de ontwerpers bewezen dat Orville en Wilbur Wright in de vorige eeuw wel degelijk een luchtwaardige machine hadden gebouwd. De Wrights wachtten destijds weken op de meest gunstige wind. Tientallen pogingen mislukten, tot ze succes hadden, die dag in december, op de locatie die Kitty Hawk heette, nu Kill Devil Hills. Het zou heel toevalling zijn geweest als de weersomstandigheden 100 jaar later precies eender waren geweest.

Gisteren hadden tienduizenden genodigden zich verzameld, onder wie president George W. Bush. De mislukte vlucht zag hij niet, het wachten duurde te lang. In een ochtendrede zei Bush: ,,Een grote Amerikaanse reis die begon in Kitty Hawk gaat door op een wijze waar de Wrights nooit van hadden kunnen dromen. Door onze vaardigheden en durf zullen we de wereld van de luchtvaart blijven leiden.''