Numico in de etalage

Aan de generatie der babyboomers valt geld te verdienen. Dat is de reden waarom Novartis gisteren voor 385 miljoen dollar de divisie voor klinische voeding voor ouderen van Bristol-Myers Squibb heeft overgenomen. Het Zwitserse farmacieconcern wil zo zijn positie versterken bij de medische instellingen die het vergrijzende deel van de bevolking verzorgen en voeden. Door de overeenkomst kan ook Numico in de etalage komen te staan. Na de recente verkopen van zijn divisies voor vitaminepreparaten en voedingssupplementen kan het Nederlandse bedrijf zich vrijwel volledig richten op zijn divisies voor klinische en kindervoeding, die een sterke groei te zien geven. Daardoor is Numico wellicht een aantrekkelijke overnamekandidaat geworden.

De aandelenkoers van Numico is tussen midden 2000 en de lente van dit jaar met bijna 90 procent gedaald, nadat het concern door allerlei overnames te veel hooi op de vork had genomen. Hoewel het zijn balans sindsdien wist te schragen, heeft het bedrijf laten doorschemeren open te staan voor toenaderingspogingen. Onlangs sloot het een overname uit, maar zei het voor zijn kerndivisies wel de mogelijkheid van een joint venture te willen overwegen.

Zowel Nestlé als Danone zouden belangstelling kunnen tonen, ook al kan Nestlé daarbij op problemen stuiten met de mededingingsautoriteiten wegens zijn grote aandeel op de markt voor babyvoeding. Ook farmacieconcerns zouden geïnteresseerd kunnen zijn. Met name Novartis kan Numico makkelijk aan zijn bestaande voedingsdivisies koppelen.

Er is slechts één probleem. Na de verviervoudiging van zijn aandelenkoers in de afgelopen negen maanden is Numico niet heel goedkoop meer. Novartis heeft voor de voedingsdivisie van Squibb een bedrijfswaarde betaald van 1,75 maal de omzet. Numico wordt momenteel verhandeld op 3,5 maal de omzet. Dus moet Numico als het graag een goede deal wil sluiten nog steeds zijn beste beentje voorzetten.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.

    • Sara Henkin