Nieuw toestel Boeing

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft gisteren besloten een nieuw toestel, de zogeheten 7E7 Dreamliner, op de markt te brengen. Boeing gaat nu op zoek naar kopers, alvorens daadwerkelijk over te gaan tot productie.

Mike Bair, vice-president van het Dreamliner-programma, wilde vandaag tijdens een conference call niet aangeven wat het minimale aantal orders is dat hij nodig heeft om het vliegtuig te kunnen bouwen. ,,We zijn ooit begonnen met de 737 en de 777 met elk één launching customer. Wij kijken vooruit, dit toestel wordt gebouwd voor twintig tot dertig jaar'', aldus Bair. Maar luchtvaartanalisten in de VS houden het erop dat Boeing pas zeker van zijn zaak is als 100 toestellen zijn besteld.

Boeing wil rond april 2004 het besluit tot productie van de 7E7 nemen; het zou het eerste geheel nieuwe toestel van het bedrijf sinds 1990 zijn. Er liggen drie types op de tekentafel, die variëren in grootte van 210 tot 300 stoelen. De 7E7 zal volgens Boeing door het gebruik van lichte materialen, nieuwe motoren en andere voorzieningen volgens Boeing ,,dramatisch efficiënter'' zijn dan de huidige vliegtuigen. De 7E7 zal de concurrentie aangaan met de Airbus A330. De plannen voor de 7E7 werden eind vorig jaar al gesmeed, nadat de voorgenomen productie van een andere nieuwe Boeing, de Sonic Cruiser, werd afgeblazen wegens te hoge kosten.

Het lijkt erop dat Boeing wel met een nieuw toestel moet komen, om tegenwicht te bieden aan het Europese Airbus, dat dit jaar voor het eerst meer vliegtuigen aflevert dan Boeing. Airbus volgt een andere strategie, met de productie van veel grotere vliegtuigen. De Airbus A380, een toestel dat plaatsbiedt aan 550 tot 800 passagiers, komt volgend jaar in productie; er zijn inmiddels 129 orders voor binnen.

Boeing heeft ook in het management grote problemen. Bestuursvoorzitter Phil Condit trad vorige maand af in verband met een schandaal rond een miljardenorder voor het Amerikaanse ministerie van Defensie. De ambtenaar die Boeing het contract bezorgde, kwam korte tijd daarna bij de vliegtuigbouwer in dienst en bleek met het bedrijf onder een hoedje te hebben gespeeld.