Agenten zorgen zelf voor misdaden

In een klein, ingeslapen Zweeds dorpje gebeurt nooit iets. De agenten van de lokale politie hebben zo hun dagelijkse routine: koffiedrinken, loslopende koeien oppakken en hun patrouillewagen wassen.

Dit vredige bestaan betekent echter ook dat de criminaliteitscijfers zeer laag zijn. Tijd dus om het bureau op te heffen, vinden de hogere bazen, die een vrouwelijke inspecteur met deze taak belasten. De avond voordat zij de jobstijding brengt, ontmoet ze agent Jakob die haar aanziet voor diegene die heeft gereageerd op zijn contactadvertentie. De liefde op het eerste gezicht wordt de volgende dag ruw verstoord als zij op het bureau verschijnt. Jakobs partner Benny heeft fantasieën waarin hij op spectaculaire wijze misdaden oplost, gemodelleerd naar Amerikaanse politieseries waarvan hij het vocabulaire - inclusief de vele `fucks' - ook heeft overgenomen. Het echtpaar Lasse en Agneta, de andere agenten, kibbelt onder diensttijd de hele tijd over trivia. Om hun dreigende opheffing ongedaan te maken, besluiten ze de statistieken eigenhandig wat op te krikken. Omdat Kops een komedie is, loopt dit gierend uit de hand.

Kops is de tweede film van Josef Fares, die in 2001 met zijn multiculturele komedie Jalla! Jalla! hoog eindigde op de lijst publieksfavorieten van het Rotterdams filmfestival. Fares houdt van humor die voortkomt uit zijn innemende personages, gekoppeld aan botsende verwachtingspatronen. De ongerijmdheid van de uitgangssituatie van een politiekorps dat zelf de misdaadcijfers opkrikt werkt op de lachspieren. En is het leuk als iemand zweetbandjes breit voor zijn collega's? Wel als dit gebeurt binnen de context van een wereld die normaal wordt bevolkt door machomannen. De les dat humor te maken heeft met het verlies van waardigheid en decorum kent Fares ook. De grap met de zweetbandjes krijgt een vervolg als de voor de reorganisatie verantwoordelijke inspecteur het kantoor binnenkomt en iedereen aantreft met die malle zweetbandjes om hun hoofd. En aan het eind van de film is de afgang nog groter. Met de broek op de knieën, losgeraakt toupetje en vastgeketend aan Jakob wordt Benny voor de ogen van al zijn collega's gearresteerd door een tot de tanden toe bewapend arrestatieteam.

Fares levert met Kops een slim gedoseerde film af. De situaties waarin Benny - met zijn overdreven dagdromen waarin hijzelf als heroïsch middelpunt voorkomt - een grote rol speelt, zorgen voor een bulderlach die afgewisseld wordt door een glimlach over Jakobs moeizame zoektocht naar een vriendin. In Kops is de humor vaak hilarisch maar de grappen gaan, ondanks de vernederingen, nooit ten koste van mensen. Fares houdt te veel van ze.

Kops (Kopps). Regie: Josef Fares. Met: Fares Fares, Torkel Petersson, Göran Ragnerstam, Sissele Kyle, Eva Röse. In: 6 bioscopen.

    • André Waardenburg