Lichtere en snellere boot America's Cup

De boten die deelnemen aan de America's Cup, het belangrijke zeilevenement ter wereld, moeten bij de volgende editie in 2007 in Valencia onder meer lichter en sneller zijn. Het organiserende AC Management maakte gisteren bekend dat veranderingen in de ontwerpreglementen zijn doorgevoerd om het evenement geschikter te maken voor de omstandigheden in het Middellandse Zee. 's Werelds oudste sportevenement, dat eens per vier jaar wordt gehouden, doet voor het eerst sinds de oprichting in 1851 Europa aan.

,,Het doel is de strijd om de America's Cup spannender, levendiger en fascinerender te maken. De verschillen moeten kleiner worden en de kans op positiewisselingen met wind mee toenemen. Als de zeilboten beter manoeuvreren, kunnen ze elkaar makkelijker passeren'', zo meldde AC Management. De nieuwe reglementen brengen het maximale gewicht van een boot terug naar een ton en ook de afstand van de kiel tot het wateroppervlak wordt gereduceerd. De zeilen voor het voordewindse rak worden groter en de bemanning gaat van zestien naar zeventien leden.

Met tegenwind houden de boten dezelfde snelheid, maar volgens AC Management zorgen het grotere zeiloppervlak, een langere spinnakerboom en een lager gewicht voor een interessanter wedstrijdverloop. De zeilboten zouden een hogere versnelling halen en ook beter op windvlagen reageren. Boten met de huidige standaards mogen wel deelnemen aan eerdere wedstrijden in 2004, maar moeten in 2005 voldoen aan de nieuwe eisen.

Doordat de America's Cup dit jaar werd gewonnen door de Zwitserse boot Alinghi, die regerend kampioen Nieuw Zeeland versloeg, is het niet alleen de eerste keer dat de wedstrijd op Europese wateren wordt gehouden, maar ook de eerste keer dat de winnaar geen gastland kan zijn. Zwitserland heeft geen geschikt water voor de America's Cup.