Garnalen, Airbussen of Boeings

De Thaise minister van Handel Watana Muangsook heeft gisteren voorgesteld ingevroren garnalen te gebruiken om de aanschaf door Thai Airways van nieuwe passagiersvliegtuigen gedeeltelijk mee te betalen. Vliegtuigfabrikanten Airbus en Boeing krijgen de keuze tussen garnalen of niets.

Volgens de minister zal de Thaise regering op korte termijn gesprekken gaan voeren met lidstaten van de Europese Unie ,,om te zien of er mogelijkheden zijn om garnalen te ruilen voor vliegtuigen''. De Airbus wordt in de Europese Unie, met name Duitsland en Frankrijk, geproduceerd. ,,Thailand heeft momenteel geen geld genoeg om vliegtuigen van Airbus te kopen. Als de EU niet met Thailands voorstel akkoord gaat, zal Thailand met de Verenigde Staten gaan praten over handel (in garnalen) met Boeing'', zei Watana tegen journalisten.

Ingevroren garnalen zijn een belangrijk exportproduct van Thailand, maar minister Watana legde niet uit waarom Airbus of Boeing ze zouden willen hebben. Thailand voerde vorig jaar garnalen ter waarde van 1,4 miljard euro uit, maar heeft te kampen met een groot productieoverschot. Thailand beklaagt zich er overigens bij de EU over dat de Unie voor Thaise garnalen een hoger invoertarief hanteert dan voor Maleisische.

De Thaise regering hanteert al enige tijd een richtlijn die voorschrijft dat overheidsinstanties landbouw- en visserijproducten moeten gebruiken voor de gedeeltelijke betaling van goederen met een waarde van 300 miljoen baht (6 miljoen euro) of meer. Het Thaise ministerie van Financiën, dat de meerderheid van de aandelen in Thai Airways heeft, had niet direct commentaar op het voorstel van Watana.

Thai Airways staat op het punt om vijftien vliegtuigen te kopen met een waarde van 1,45 miljard euro, acht nieuwe toestellen van Airbus en zeven gebruikte van United Airlines. Na een gedeeltelijke beursgang vorige maand verminderde het aandeel van de Thaise overheid in de luchtvaartmaatschappij van 92,9 naar 70,6 procent.