Andere naam verzekeringsmerken Fortis

De verzekeringsbedrijven Amev, Stad Rotterdam en Woudsend gaan samen en zullen onder een nieuwe naam verdergaan. Moederbedrijf Fortis verwacht in de tweede helft van 2005 de samenvoeging af te ronden. Tegen die tijd zal het concern ook de nieuwe naam van het verzekeringsbedrijf bekendmaken. Fortis zal de vestigingsplaatsen van de verzekeraars in Utrecht, Rotterdam en Woudsend handhaven.

Dat heeft het Belgisch-Nederlandse financiële concern vanochtend bekendgemaakt. Fortis kondigde eerder dit jaar al aan de administratieve afdelingen van de verschillende verzekeringsdochters versneld te integreren waardoor 750 arbeidsplaatsen vervallen. Tijdens dit proces is Fortis erachter gekomen dat de voordelen van drie verschillende verzekeringsmerken niet opwegen tegen de extra kosten ervan. Het vergt te veel investeringen.

De drie samen te voegen verzekeringsdochters zijn algemene verzekeraars. De merknamen van specialistische verzekeringsdochters van Fortis blijven wel bestaan. Het gaat hier onder meer om De Amersfoorste (inkomensverzekeringen), De Europeesche (reisverzekeringen) en Amev Ardanta (uitvaartverzekeringen).

Een woordvoerder van Fortis kon vanochtend niet zeggen of de nieuwe merkenstrategie gevolgen heeft voor de sportclubs die gesponsord worden. Stad Rotterdam Verzekeringen is de hoofdsponsor van Feyenoord, Amev is de hoofdsponsor van FC Utrecht. Verzekeraar Woudsend is hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandse Kaatsbond.

ASR (Stad Rotterdam en Amersfoortse) werd drie jaar geleden voor ruim 4 miljard euro overgenomen door Fortis. Toen werd afgesproken dat de merknaam van Stad Rotterdam gehandhaafd zou worden. ASR gold destijds als een zeer populaire overnamekandidaat in de financiële sector. De verzekeraar zou door nagenoeg alle grote banken en verzekeraars zijn benaderd voor overname.

Fortis, dat voor dit jaar geen winstprognose heeft afgegeven, boekte in het derde kwartaal een winst van 677 miljoen euro tegenover een verlies van 1,6 miljard in dezelfde periode een jaar geleden. Het aantrekkende beursklimaat was de belangrijkste verklaring voor de winstverbetering.