Rondje om de stad

Autootje pesten helpt niet. Voorbij is de tijd dat Tilburg het beste jongetje van de klas wilde zijn, en bijvoorbeeld bedrijven dwong om niet langs de snelweg te bouwen maar in het stadscentrum, in de veronderstelling dat duizenden werknemers dan wel met het openbaar vervoer of per fiets zouden komen. Het gevolg was alleen maar dat de meeste werknemers hun auto bij gebrek aan parkeerruimte neerzetten in woonwijken, tot woede van bewoners.

Tilburg is om. Vanavond zal de gemeenteraad vermoedelijk het historische besluit nemen om de zogenoemde cityring in oude glorie te herstellen en auto's weer toe te staan rond het centrum van de stad te rijden. Je hoeft de auto niet heilig te verklaren om toch de onvermijdelijkheid van autoverkeer in te zien, is nu het idee.

Acht jaar lang was het niet mogelijk rondom het centrum te rijden. In 1995 werd de binnenring afgesloten ter hoogte van de Heuvel, het sociale middelpunt van de stad. Dit om het autoverkeer in het algemeen te ontmoedigen en met name Tilburgers te dwingen buitenom te rijden als zij zich van de ene naar de andere wijk begaven. Een autovrije Heuvel zou bovendien het zogenoemde verblijfsklimaat van het uitgaansplein ten goede komen. Maar dat is niet helemaal gelukt, vertellen ambtenaren tijdens een wandeling door de stad. Ze staan op de winderige Heuvel en wijzen naar langsrazende bussen en bromfietsen. Het weren van auto's maakt het plein niet ineens intiem.

Stedenbouwkundige Riek Bakker heeft Tilburg voorgehouden dat de enige manier om de dynamische binnenstad over tien jaar bereikbaar te houden, is de cityring weer open te stellen. Voor éénrichtingsverkeer, zodat er ruimte bijkomt om de ring als een comfortabele boulevard in te richten. En met de klok mee, zodat bussen aan de binnenkant stoppen en passagiers gemakkelijk kunnen uitstappen.

Om tot deze mentale omslag te geraken is het regeerakkoord van het college opengebroken, vertelt gemeentelijk projectmanager Rob Ahsmann, en we mogen het van hem gerust de erfenis van de onlangs overleden burgemeester Johan Stekelenburg noemen dat het plan is aanvaard zonder dat het college hierdoor uit elkaar viel.

Bezwaren zijn er ook. Een kleine minderheid van de gemeenteraadsleden wil de Heuvel autovrij houden. Anderen willen een vrije busbaan op de cityring, hoewel daar volgens de ambtenaren geen ruimte voor is. De Kamer van Koophandel wil dat het verkeer tegen de klok in gaat rijden, zodat het gebied waar nu nog de meeste winkels liggen als eerste wordt bereikt door bezoekers, want die komen vooral uit westelijk Tilburg. Er zijn grootse plannen voor een nieuw winkelgebied in het centrum. Ook zijn er bezwaren van bewoners tegen de bouw van een brug om het centrum vanuit het zuidoosten goed te kunnen bereiken. Bewoners vrezen dat hun wijk wordt overspoeld door verkeer, terwijl verkeerskundigen juist stellen dat een brug hard nodig is om te voorkomen dat er eindeloze files ontstaan, in hun eigen buurt en daarbuiten.

    • Arjen Schreuder