Zegen en vloek

Na de grondige plundering van de soul, funk en disco uit de periode 1960 en 1985 zijn de rappers nu begonnen met het samplen van andere rapnummers. En waarom ook niet? Rap heeft inmiddels ook al weer een kwart eeuw geschiedenis achter de rug en bevat inmiddels vele vergeten schatten die kunnen worden opgegraven. Het hergebruik van rap door rappers leidt tot een soort droste-effect: muziek met samples die op hun beurt weer bestaan uit samples.

`Be Faithful', de hit van Fatman Scoop, is zo'n droste-nummer. Behalve de onverslijtbare riff uit `Chic Cheer' van de superieure discogroep Chic uit 1978 waarop `Be Faithful' steunt, duikt er ook een stukje uit een nummer van de drie rappers van De La Soul op, waarin een drumsample uit een mij onbekend nummer voorkomt. En de aanstekelijke kreet `Hey Ho' die er ook in voorkomt, is weliswaar geen sample, maar wel rechtstreeks ontleend aan een nummer van de rapgroep `A Tribe Called Quest.'

Helaas blijkt Fatman Scoop zelf een rapper van het type brulboei die je het liefst al na een minuut de mond zou willen snoeren. Dat je toch blijft kijken als je tijdens het zappen op de clip stuit, komt dan ook alleen omdat deze bestaat uit inventieve computeranimaties. De hoofden van Fatman Scoop en andere figuranten zijn gemonteerd in kleine minivliegtuigjes die langs wolkenkrabbers scheren. Alles is mogelijk in deze vermakelijke, stripachtige clip: met graffiti beschilderde treinen kringelen door de lucht en een woud van wolkenkrabbers danst op `Chic Cheer'.

In `Be Faithful' is de computer een zegen die ons nooit vertoonde dingen kan laten zien. Maar even vaak, of eigenlijk: vaker, blijkt de computer een vloek. Men plundert wat beelden van het internet of een beeldenarchief, knipt en plakt die aan elkaar, gooit er wat speciale effecten tegenaan et voilà: weer een clip gereed. Zo ongeveer moet Madonna's nieuwste, lusteloze clip `Love Profusion' zijn gemaakt. Ook in Madonna's computerwereld is alles mogelijk. Alleen heeft de maker van de clip dit keer alleen geput uit de beeldbank `Grote Clichés' (lopen op water, een pad vol bloembladen). Alsof de beeldenkitsch nog niet erg genoeg is, wordt Madonna ook nog eens omgeven door een wolk computerelfjes. Nu worden sommige kitschclips gered door een ijzersterke muziek. Maar dit is ook al niet het geval bij Madonna's prekerige zeurnummer. Ook Madonna maakte gebruik van een oud nummer, maar het enige waar haar gezingzegde regel `Ive got you under my skin' naar doet verlangen is de originele versie van Cole Porter, liefst gezongen door Sinatra.