Vraagtekens MyTravel

Heeft MyTravel eindelijk het ergste achter de rug? De geplaagde touroperator heeft een verschrikkelijk jaar afgesloten met een verlies van 911 miljoen pond (1,3 miljard euro). Omdat de marktwaarde van 45 miljoen pond een schijntje is vergeleken met de schuld van 1,3 miljard pond, werd eraan getwijfeld of de onderneming de winter zou overleven. Nu zegt MyTravel genoeg geld achter de hand te hebben om nog eens twaalf maanden door te gaan en in 2005 weer positief te kunnen draaien.

Maar dit alles kon wel eens te laat en te weinig zijn. Er is nog steeds sprake van een groot verloop onder het management, wat nooit een goed teken is. De top van het bedrijf heeft toegegeven dat de sanering van de Britse charteractiviteiten lastiger is gebleken dan verwacht. Terwijl de reizigers als gevolg van sars en de Irak-oorlog wegbleven, zat MyTravel opgescheept met grote aantallen lege vliegtuigen en hotelkamers.

Ook de inspanningen om de interne informatiestromen binnen het bedrijf te verbeteren, zullen pas in 2005 hun vruchten afwerpen.

Intussen is MyTravel overgeleverd aan de genade van de banken. Het is erin geslaagd het grootste deel van zijn schuld tot mei 2006 te herfinancieren, maar een verdere schuldsanering is onvermijdelijk. De banken en de aandeelhouders zullen het zwaar te verduren krijgen.

Ook de klanten moeten ervan worden overtuigd dat MyTravel nog steeds levensvatbaar is. De komende vijf maanden wordt 70 procent van de zomervakanties geboekt. Gelukkig wordt niet voor alle activiteiten in Groot-Brittannië de merknaam MyTravel gebruikt. Maar vakantiegangers zullen niet bij MyTravel willen boeken als er een gevaar bestaat dat de onderneming kopje-onder gaat, zelfs als de banken van MyTravel hen verzekeren dat zij in dat geval hun geld terugkrijgen.

Tegen deze achtergrond is moeilijk in te zien waarom beleggers de voorkeur zouden geven aan MyTravel boven concurrent First Choice, dat goed draait en zojuist een recordstijging van de winst heeft gerapporteerd. Dat bedrijf slaagt er ook in de dreiging van goedkope vliegtuigmaatschappijen het hoofd te bieden door op maat gesneden reizen aan te bieden. Als MyTravel het niet redt, verkeert First Choice in een goede positie om een flink deel van de bijna 11 miljoen passagiers die zijn concurrent vorig jaar vervoerde, over te nemen. Dat steekt wel heel positief af bij het woud aan vraagtekens dat MyTravel omringt.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.

    • Fiona Maharg-Bravo