Voor personeel Schiphol irisscan

Dertigduizend werknemers op Schiphol kunnen binnenkort alleen nog door een scan van hun iris te laten maken de beschermde gebieden van de luchthaven betreden. Op een nieuw pasje van de medewerkers, dat vanaf deze maand geleidelijk wordt uitgereikt, wordt naast de gegevens van de iris ook het gewicht van de werknemers vastgelegd. De maatregelen zijn bedoeld om de veiligheid op de luchthaven te vergroten.

Op dit moment bevat de personeelspas een foto en een toegangscode voor plaatsen waar tourniquets staan. Volgens werknemers kunnen die pasjes gemakkelijk worden uitgewisseld. Woordvoerder R. Wever ontkent dat, maar stelt wel dat het huidige systeem ,,niet honderd procent'' waterdicht is. ,,Met irisgegevens valt niet te sjoemelen'', zegt hij.

Op basis van het gewicht van de werknemer wordt straks automatisch gecontroleerd of de pashouder geen andere personen meedraagt naar beschermde gebieden. Daarbij gaat het om gebieden voorbij de paspoortcontrole, op het platform, in de hangars en in de bagagekelder. Als het gewicht van het personeelslid beduidend hoger is dan op het pasje is vastgelegd, wordt de toegang bij de geautomatiseerde toegangssluizen geweigerd. ,,Het is niet zo dat het systeem niet meer werkt als iemand een paar kilo zwaarder is geworden'', stelt Wever.

De kenmerken van de iris kunnen worden vastgelegd op een pasje als een persoon twee keer kort in een speciale camera kijkt. Bij aankomst op het werk moet de houder het irispasje in een gleuf steken en een paar seconden naar een elektronisch oog kijken, waarna de computer de gegevens vergelijkt. Op Schiphol werken circa 65.000 mensen, van wie bijna de helft in beschermde zones. In 2005 moeten alle personeelsingangen naar de beschermde gebieden zijn voorzien van een iriscamera.

Schiphol gebruikt de irisscan al twee jaar voor passagiers in het zogeheten Privium-programma. Daarmee kunnen passagiers die veel reizen sneller door een automatische grenspassage. Inmiddels maken tienduizend passagiers er gebruik van. Om de persoonlijke gegevens te beschermen worden de kenmerken van de iris alleen opgeslagen op het pasje en niet in een databank.

Schiphol Group richtte onlangs samen met Joh. Enschedé het bedrijf Dartagnan op, dat zich specialiseert in biometrische herkenning. Op de luchthaven van Athene en op John F. Kennedy International Airport in New York wordt nu een proef gedaan met de irisscan van het bedrijf. Ook de Gasunie is bezig met een proef met de irisscan voor het personeel.

    • Rob Schoof