Geen post voor de kerstman

Wat de stukjesschrijvers in de kranten en grappenmakers op de Zuid-Afrikaanse radio en televisie ook over hem mogen zeggen, Andrew October, freelance journalist te Kaapstad, heeft geen hekel aan kerstmis.

Eigenlijk, zo vertrouwde hij een ochtendblad toe, is hij de trouwste bondgenoot van de kerstman, een ware voorvechter van ,,de geest'' en ,,het gevoel'' van de decembermaand.

De journalist is deze week het mikpunt van spot geworden nadat hij zich per brief had beklaagd over een advertentiecampagne van de Zuid-Afrikaanse posterijen. In het televisiespotje wordt kinderen gevraagd om hun wensenlijst voor de kerst naar Postbus 1, de Noordpool, te sturen. Het spotje draait al voor het vijfde jaar, maar is na de brief van de journalist onmiddellijk stopgezet nadat het Zuid-Afrikaanse mediacommissariaat hem gelijk heeft gegeven.

October zegt zich pas recentelijk ,,de wreedheid'' achter de campagne te hebben gerealiseerd. ,,Het spotje verspreidt moedwillig een leugen die de wankele geest van de toch al gedesillusioneerde Zuid-Afrikaanse jeugd voorgoed kan breken.'' De pijn voor een kind dat geen antwoord krijgt, is volgens de brievenschrijver ,,ontstellend''. Het mediacommissariaat voegt daaraan toe dat het spotje te weinig rekening houdt met de mythe dat alleen goede kinderen cadeaus krijgen met de kerst.

Zuid-Afrikaanse columnisten zetten hun collega in de hoek als ,,een spelbreker'' en vragen zich af waar de haat voor de fantasiewereld van kerst vandaan komt. ,,Misschien is het hart van deze man wel twee keer te klein'', suggereert de Cape Times vanochtend.

De posterijen klagen over een miljoenenstrop nu de dure en ,,onschuldige'' spotjes niet meer mogen worden uitgezonden. De directeur bestreed het wrede imago van zijn bedrijf. ,,Soms sturen we wel een kleinigheidje terug'', mokte hij. Mits de kinderen hun adres op de envelop vermelden.