VOORKEUR FILM

Amsterdamse Filmnacht

Tien Amsterdamse filmhuizen programmeren zaterdag de Eerste Amsterdamse filmnacht. Op het programma staan obscure, vergeten, klassieke én nieuwe films en tv-programma's die van zaterdagavond acht uur tot zondagochtend vroeg worden vertoond. Het is bedoeld bij wijze van filmisch protest ,,tegen de monocultuur'' in de Pathébioscopen, met hun programmering van 99 procent Hollywoodfilms. ,,Eén nacht in het teken van diversiteit, toegankelijkheid en schier oneindige keuzevrijheid.'' Gelukkig zijn er tijdens de filmnacht wel Amerikaanse films te zien, zoals de documentaireserie The New Americans (onlangs nog vertoond tijdens het IDFA-festival) en de pornoklassieker Deep Throat. Het is ook een gelegenheid om de twee delen van Novecento terug te zien, Der Himmel über Berlin of de originele King Kong. In Het Ketelhuis wordt tussen half één en drie een programma rond Kees van Kooten en Wim de Bie geprogrammeerd. In Rialto zijn alvast Bigger than James Dean en Blue Moon te zien, die later `echt' in roulatie gaan. De filmliefhebber kan voor vier euro de hele nacht onderdak vinden in de deelnemende bioscopen, wie alleen 's nachts de komische IJslandse film Reykjavik wil zien in filmhuiis Cavia kan er voor €1 naar binnen.

Eerste Amsterdamse filmnacht. In 10 Amsterdamse bioscopen. Inl www.filmnacht.nl

Grimm

In Grimm, de nieuwe film van Alex van Warmerdam maken we kennis met een bozige, in plaats van een verbaasde regisseur.

Een die Nederland achter zich liet en zag dat het in het Verenigd Europa ook om seks, vlees en enge mannen draait, maar griezeliger en gruwelijker dan in Nederland. Het is een roadmovie waarin een verwantschap wordt blootgelegd tussen Van Warmerdams Hollandse hyperabsurde realisme en het Spaanse magisch-realisme.

Regie: Alex van Warmerdam. Met: Jacob Derwig en Halina Reijn. In 16 bioscopen.

Tokyo Story

Een echtpaar maakt een lange reis naar hun kinderen in Tokio. Daar aangekomen merken ze dat ze niet heel erg welkom zijn. Ze worden naar een luidruchtig hotel gestuurd. De enige oprecht aardige persoon is schoondochter Noriko, die getrouwd was met hun in de oorlog gesneuvelde zoon. De Japanse filmer Yasujiro Ozu maakte er een stille, berustende vertelling van, met een van zijn favoriete thema's: de verandering van de sociale verbanden in het moderne Japan van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Het Filmmuseum in Amsterdam vertoont een nieuwe kopie.

Polleke

Bijna iedereen is elf geweest of moet het nog worden en dus is Polleke een film voor bijna iedereen. Ineke Houtman is erin geslaagd een film te maken die zowel vertederend als spannend is. Polleke is een verfilming van de boeken van Guus Kuijer over een eigengereid meisje van elf en een variant op Romeo en Julia. Polleke is verliefd op Mimoun, maar die mag van zijn familie niet met haar omgaan, omdat hij later met een Marokkaans meisje moet trouwen.

Regie: Ineke Houtman. Met: Liv Stig, Mamoun Elyounoussi, Halina Reijn. In meer dan 12 theaters.

Capturing the Friedmans

Gruwelijk fascinerende documentaire over een Amerikaanse gezin - vader, moeder en drie zoons – uit het stadje Great Neck, Long Island. Vader was leraar, moeder binnenhuisarchitecte. De vader en de jongste zoon worden eind jaren tachtig beschuldigd van het verkrachten van tientallen jongens. De homemovies van de Friedmans geven een heel ander beeld van hun leven dan de mediahysterie rondom het seksschandaal. Opende in november het International Documentary Filmfestival Amsterdam.

Regie: Andrew Jarecki. In 6 bioscopen.