Plan NS: minder rijdend personeel

De Nederlandse Spoorwegen (NS) schatten tot 2008 met 1.009 conducteurs en machinisten minder toe te kunnen. Momenteel zijn dat er rond de 7.000. Daarbij wil NS nog eens 500 arbeidsplaatsen elders in het bedrijf schrappen.

Gedwongen ontslagen zullen er niet vallen, meldt NS, de banen verdwijnen door natuurlijk verloop. Toch zegt spoorvakbond VVMC ,,buitengewoon verbolgen'' te zijn omdat hij de aantallen via het televisieprogramma Nova moest vernemen. ,,De onrust is weer helemaal terug op de werkvloer'', zegt een woordvoerder van VVMC.

Vorig jaar april kondigde NS al aan dat ,,duizenden'' arbeidsplaatsen op termijn overbodig worden en dat eenzelfde aantal werknemers de komende jaren een andere baan moet accepteren als ze willen blijven werken bij NS. Dat komt door de invoering van de chipcard voor het openbaar vervoer, gepland voor 2007. Toegangspoortjes gaan reizigers controleren op het perron, dat hoeft dus niet meer door de conducteur te gebeuren. Bovendien hebben nieuwe treinen elektronica waardoor ze `zelf' veilig kunnen vertrekken, zonder controle van een conducteur. Er blijven wel conducteurs op de trein, om de veiligheid te waarborgen en om informatie te geven aan reizigers, zegt NS, maar minder.

NS moet bezuinigen, zegt het bedrijf. Vorig jaar verloor de divisie NSR 69 miljoen euro. NS-topman Aad Veenman zei gisteren te verwachten dat NSR pas over drie jaar weer zwarte cijfers zal schrijven. Vorig jaar schrapte NS al 1.240 banen op het hoofdkantoor. In totaal had het bedrijf in 2002 22.985 man in dienst.

Volgens NS is het aantal van 1.009 banen bij het rijdend personeel ,,een basis voor de businessplannen, bij de huidige reizigersaantallen, het huidige ziekteverzuim en de huidige efficiency en roosterindeling. Verandert een van de variabelen, dan komen we alsnog hoger of lager uit'', aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Reizigersvereniging Rover vreest dat de reorganisatie ten koste van de service gaat. De Tweede Kamer is bang dat de trein onveiliger wordt als er minder conducteurs zijn. Spoorbond VVMC zegt: ,,Wij zien steeds minder conducteurs, en de agressie neemt alleen maar toe.'' De prijs van het treinkaartje stijgt komend jaar met 4 procent.