Gershwin

Slechts één stuk componeerde George Gershwin (1898-1937) origineel voor viool en piano.

Maar behalve dit Short Story is er wel degelijk meer repertoire in omloop, waaronder de spectaculaire arrangementen die Jascha Heifetz maakte van An American in Paris en de Three Preludes for Piano. Veel lof komt toe aan de Nederlandse componist/arrangeur Bob Zimmermann, die nu ook van standards als I got rhythm, Embraceable you, Someone to watch over me aantrekkelijke, wulpse en originele viool/piano-bewerkingen maakte. Met jazzy glissandi, een oergevoel voor timing en vooral veel lef en schwung legde violist Vesko Eschkenazy, concertmeester van het Concertgebouworkest, die stukken nu vast op een luchtige, maar ook stevige cd. Hij werkt daarbij samen met de hier evenzeer stralend en swingend spelende pianist Ludmil Angelov. Het muzikaal Gershwinfeest blijft niet tot viool en piano beperkt; zo zijn voor Zimmermans arrangement van Rhapsody in Blue mede-Concertgebouwmusici George Pieterson (klarinet), Marijn Mijnders (viool) en Gregor Horsch (cello) aangetrokken. Totaal anders, maar extreem verassend is ook Gershwins enige werk voor strijkkwartet, een zeer sensuele Lullaby uit 1919 waarin naast Eschenazy, Mijnders en Horsch de altvioolpartij wordt gespeeld door Henk Rubingh. Alleen in Zimmermanns uit 14 songs samengestelde Fantasy in Seven Colors spelen alle zeven deeldemende musici, onder wie ook slagwerker Herman Rieken, samen; subliem versmeltend in een ensembleklank die vraagt om méér van dit soort enthousiasmerende samenwerkingsprojecten.

The Fascinating George Gershwin (Pentatone 5186 0210)

    • Mischa Spel