Deense Aksel wil een moslim zijn

Aksel heeft sproeten en een krengerige zus en vorige week wilde hij nog Superman zijn, maar deze week is het moslim. Alle toffe mensen die hij kent zijn namelijk moslim. Aksel woont in een grote Deense stad met zijn moeder en zijn zuster en op straat maken moslimjongens de dienst uit, op die stoer-agressieve manier die bij de pubermores is gaan horen. En omdat Aksel tien jaar is hebben die jongens, Ali voorop, een magische aantrekkingskracht op hem. Dus zweert Aksel het varkensvlees af, gaat hij in de leer bij een imam en is het gouden kettinkje dat zijn zuster kreeg het sieraad dat hij nodig heeft om zijn moslim-coolness te bevestigen. En hij wil ook geen Aksel meer heten, maar Ahmet. Ak-met.

Wallah be van de Deense regisseur Pia Bovin kreeg tijdens het Cinekid-festival van dit jaar de juryprijs en dat is goed te begrijpen. Haar film is eigentijds op een niet al te nadrukkelijke manier en gaat ook nog ergens over. Hoewel hier wel weer geldt wat deze krant schreef over de Nederlandse film Polleke: het perspectief is zuiver autochtoon en het zou aardig zijn om Ali nou eens niet als het vriendje van Aksels zus of het rolmodel van Aksel te hoeven zien, maar als hoofdrolspeler. Hoewel gezegd moet worden dat Bovin meer eigenheid heeft meegegeven aan de moslimfamilie in haar film.

We leren ook Ali's zusje Fatima kennen. Aksel moet met haar en Annika een liedje maken voor het kinder-Songfestival. In deze kinderdriehoek kan Bovin van alles kwijt over (multiculturele) dramaatjes. Ze kan spelen met de geloofsvoorschriften door er een zielige zwerfhond bij te halen. Voor Fatima en Aksel is die onrein en Annika's moeder is allergisch voor honden. Bij Aksel thuis vragen zijn moeder en zijn zuster of ze soms ook hoofddoekjes moeten dragen. ,,Ik vind van wel', zegt Aksel ernstig en dan proesten ze het uit.

Het gaat allemaal speels en herkenbaar en, zoals dat bij dit soort kinderfilms gaat, het loopt ook niet allemaal met een groot hallelujah af.

Wallah be (Kald mig bare Aksel). Regie: Pia Bovin. Met: Adam Gilbert Jespersen, Nadia Bøgild, Nour El-Foul, Abdel Mahmoud. In: Rialto, Amsterdam; Filmhuis, Den Haag; Lantaren/Venster, Rotterdam; 't Hoogt, Utrecht.

    • Bas Blokker