Verbaal spierballenvertoon

Grotestadsgeluiden, een nachtelijke skyline, dreunende marspassen, fel licht en vier mannen in lange jassen als samoerai-krijgers, als musketiers, en als de strenge handhavers van normen en waarden en zero tolerance in de stedelijke jungle van tegenwoordig. Alles is dezer dagen immers verdacht, tot en met de man die met kinderboeken uit de bibliotheek komt – want is dat niet dezelfde die vorige week Pluk van de Petteflet zo smoezelig terugbracht? Maar in een ommezien spelen die mannen ook een stel ratten in het riool, een bijeenkomst van ADHD-mannen, een goedbedoelend clubje dat de integratie wil verbeteren door het christendom en de islam te combineren (,,overdag kerstmis, 's nachts ramadan'') en veel meer. Waaronder ook de decadente verveling van Romeinse heersers die de ineenstorting van hun beschaving negeren. Het nieuwe programma van NUHR is, kortom, een voorstelling die zwartgallige grappen maakt over het einde der tijden – met een pulserend geluidsspoor vol vertienvoudigd flipperkastkabaal.

NUHR is de groep van Peter Heerschop, Viggo Waas en Joep van Deudekom, die al bijna vijftien jaar lang snelle sketch-shows spelen, veel tv-satire maken en vorig seizoen met De Ploeg op tournee waren in een zelfgemaakte theaterversie van Festen. Een actief trio, dat ditmaal is uitgebreid met Eddie B. Wahr als mikpunt, muzikant en medespeler. Gevieren vertonen ze in Over de top, in een strakgespannen regie van Ploeg-collega Han Römer, een hogesnelheidsmontage van veelal ultrakorte scènes vol verbaal spierballenvertoon. Ik zal niet beweren dat ik alles heb kunnen duiden, maar een probleem lijkt me dat niet: soms is een grap goed genoeg om geen betekenis te hoeven hebben. En in het decor van mat zilver staat een lopende band, als in Modern Times, die de mannen in hun lange jassen ook visueel prachtig in beweging houdt.

Maar na een uur gaan de uniformjassen uit, de badjassen aan, en de tempi een paar versnellingen lager. Dan komt er een heel andere voorstelling, meer in de stijl van de vorige NUHR-programma's, met soepel in elkaar overlopende scènes over vriendschap en relaties, en een paar welluidende liedjes. Ook mooi, al zijn niet alle twistgesprekjes opgewassen tegen het heftige begin. Maar in het slotlied is de allure weer volop terug. Het is de triomfantelijke finale van een productie die zindert van energie.

Voorstelling: Over de top, door NUHR. Gezien: 8/12 in de Kleine Komedie, Amsterdam. Tournee t/m 27/5. Inl: www.nuhr.net