Amalia laat Nederlander vooral veel sms'en

Amalia scoorde even hoog als voetballer Ruud van Nistelrooy. Of althans, het nieuwe prinsesje genereerde met haar geboorte evenveel extra sms-verkeer als de voetballer met zijn vijfde doelpunt tegen Schotland, vorige maand. KPN noteerde rond 17.30 uur op zondag ,,ongeveer vijftig procent meer verstuurde sms-jes', zegt KPN.

Verder was het enthousiasme over Amalia tot nu toe bescheiden. Op internet kwamen 17 duizend felicitaties binnen en op de paleizen tekenden ruim 3.000 mensen de registers.

Ook op tv was de belangstelling ingetogen. Normaal zitten er op een koude zondagavond zeven miljoen Nederlanders voor de buis, zegt de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek. Nu keken er zeseneenhalf miljoen naar de `presentatie' van de prinses. ,,Nauwelijks meer dan normaal, alleen dus anders verdeeld', zegt de Dienst.

Reclame-organisatie IP ,,werd niet overspoeld door extra adverteerders', zegt een woordvoerder. ,,Eerlijk gezegd vinden we het redelijk bescheiden.' De STER zegt: ,,niet extreem'. In de dagbladen pakten vijf bedrijven groot uit met zogenoemde inhaakadvertenties: giteren Zwitsal, Amev, en Albert Heijn, vandaag volgen Rabobank en TPG Post. De adverteerders waren volgens Rein Jansen, key-accountmanager bij uitgever PCM, aanzienlijk enthousiaster dan bij de aankondiging van Máxima's zwangerschap, maar minder dan bij het koninklijk huwelijk van vorig jaar. ,,Een geboorte is minder goed te voorspellen dan een huwelijk', verklaart een woordvoerder van de STER. ,,Bovendien is het duur om een aparte reclamecampagne te maken voor iets dat maar twee dagen `hot nieuws' is.'

Misschien is het te vroeg. Er is nú al een Catharina-Amalia Plantsoen, in Velp. En de post verwacht ook nog veel. ,,Het is nog maar de eerste dag', zegt TPG Post. Jan Schram, voorzitter van de 90 jaar oude Oranjevereniging `Wilhelmina-Juliana' in Hendrik-Ido Ambacht, merkt niets van getemperd enthousiasme over Amalia. ,,De beschuit met muisjes die we gisteren hebben uitgedeeld, werden enthousiast ontvangen.'

Ook met de verkoop van de oranje gelegenheidsblikken van De Ruijter is niets mis. Bij Albert Heijn is negentig procent van de voorraad verkocht. Of het er bij de geboorte van Willem-Alexander uitbundiger aan toeging, kan Jan Schram zich niet herinneren. ,,Toen was ik 17, ging ik liever naar de disco.'

Gerectificeerd

SMS-verkeer

In het artikel Amalia laat Nederlander vooral veel sms'en (dinsdag 9 december, pagina 2) staat dat prinses Amalia even hoog `scoorde' als voetballer Ruud van Nistelrooy, gemeten naar het extra sms-verkeer dat beiden genereerden. Dit had Frank de Boer moeten zijn. Hij, en niet Van Nistelrooy, maakte het vijfde doelpunt tegen Schotland. Van Nistelrooy maakte de derde, vierde en zesde goal in die wedstrijd.