Probleem Ahold lang bekend

Supermarktconcern Ahold wist in september 2000 dat de boekhouding van zijn groothandel US Foodservice ,,tekortkomingen'' had. Op 4 september 2000, kort na de overname van dit bedrijf, kwam de financiële commissie van de raad van commissarissen van Ahold voor het eerst bijeen om over dit onderwerp te praten.

Dat schrijft Ahold in een fax aan Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (Sobi) van Pieter Lakeman. Ahold zegt dat in de financiële commissie ,,de noodzaak tot aanscherping van de interne controle bij US Foodservice ten aanzien van promotionele kortingen'' aan de orde kwam, aldus een persbericht van Sobi vanmiddag.

Ahold maakte pas in februari van dit jaar een grote fraude bekend bij US Foodservice, waardoor de winst bijna 1 miljard dollar lager uitkwam. Sobi vindt dat Ahold in zijn jaarverslag over 2000 een voorbehoud had moeten maken over de betrouwbaarheid van de boekhouding van US Foodservice.

Ahold stelt dat de ,,tekortkomingen'' iets anders zijn dan de eerder dit jaar geconstateerde fraude.

Vanochtend maakte Ahold de verkoop bekend van zijn winkels in Peru, onder de naam Santa Isabel, aan Grupo Interbank en een groep investeerders onder leiding van Nexus Group. Het Zaanse concern gaf geen verkoopprijs voor de 35 supermarkten en acht hypermarkten. Ahold had de Peruaanse winkels al enkele maanden te koop staan. De kopers van Santa Isabel, Grupo Interbank en Nexus Group, zijn niet onbekend in Peru. Grupo Interbank is een van de grootste financiële dienstverleners van dat land. Nexus investeert onder andere in toerisme. Ahold wil de verkoop van Santa Isabel nog voor het einde van het jaar afronden. Ahold heeft in Peru 5.000 mensen in dienst. Ahold verkoopt ook zijn winkels in Argentinië en Brazilië.