Schiphol tegen vrije taximarkt

Directeur G. Cerfontaine van Schiphol is tegen liberalisering van het taxivervoer op Schiphol. ,,Wij hebben een eigen keurmerk voor onze taxi's en die gaat verder dan er verzorgd uitzien'', zei zijn woordvoerster gisteren.

Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) was donderdag op bezoek bij de luchthaven. De taxiregelgeving op Schiphol verloopt niet zonder problemen. De taxichauffeurs die een vergunning hebben om op Schiphol klanten op te pikken, betalen daar een flink bedrag voor. Taxichauffeurs die geen vergunning hebben om op Schiphol klanten op te pikken en in de aankomsthal passagiers ronselen, wekken al maanden de woede van de bonafide chauffeurs op.

Begin november hielden medewerkers van de Taxicentrale Amsterdam (TCA) zeven ronselaars aan en brachten ze naar de balie van de Koninklijke Marechaussee (KMar). De marechaussee is verantwoordelijk voor de handhaving van de orde in en om Schiphol. TCA is een van de bedrijven waarmee Schiphol een contract heeft afgesloten dat toestaat passagiers van de luchthaven mee te nemen.

Minister Peijs denkt een oplossing te hebben voor het probleem van de ronselaars, het verder liberaliseren van de taximarkt op Schiphol.

Volgend jaar moeten chauffeurs een verplicht examen Nederlands en stratenkennis ondergaan, en dat moet, in combinatie met het keurmerk dat vanaf april wordt uitgereikt, voor goede kwaliteit zorgen. Contracten met taxibedrijven zouden dan niet meer nodig zijn.

Cerfontaine ziet daar niets in. ,,Onze situatie is heel anders dan die in de stad. Hier heb je te maken met heel veel buitenlandse klanten die niet weten hoe het werkt in Nederland. De chauffeurs moeten Engels kunnen spreken en we willen bijvoorbeeld niet dat er in de auto's wordt gerookt. Het belangrijkste is dat er hier 24 uur per dag taxi's klaar moeten staan voor de klanten. Als je de markt verder liberaliseert dan denk ik niet dat dat nog voorkomt'', aldus de woordvoerster.

,,De problemen die er waren met ronselende chauffeurs komen niet door het beleid dat wij voeren. En wij willen eerst wel eens zien hoe dat keurmerk in de praktijk werkt'', aldus de woordvoerster.