Party on, baby

Albert Verlinde over het belang van het bezoek aan `sterrenparty's'.

Het is me gelukt. Vlak voordat volgende week de laatste gong klinkt voor de tv-versie van `Sterrenbeurs' (op internet gaat het beurshandeltje in sterren gewoon nog even door) ben ik geïnterviewd door het SBS 6-programma. De insteek van het diepte-interview was de `sterrenparty'. Hoe belangrijk is het voor een artiest om regelmatig op feestjes te verschijnen?

Dat hangt er van af of je als artiest beginnend bent of gevestigd. Een beginnend artiest heeft feestjes nodig om zichzelf in de picture te spelen. Zo is de onvoorstelbare opkomst van Silvie Meis zeker te danken aan haar niet aflatende drang om zich op feestjes te manifesteren. Ik kwam haar anderhalf jaar geleden voor het eerst tegen op de Omroep BBQ waar zij een bloemetje uitgereikt kreeg als beste nieuwkomer van het televisieseizoen. Daar begreep ik eerlijk gezegd helemaal niets van. Ze had tot dat moment alleen nog maar een Flippo-ruilbeurs op een kinderzender gepresenteerd. Nou is het inderdaad niet eenvoudig om die schijfjes uit elkaar te kunnen houden, maar om Meis meteen als de nieuwe Mies te afficheren, dat ging me toch wat ver. Het kan niet anders of Silvie had zeer hechte banden met de organisatie van het feestje, dacht ik vals. En toen ik Silvie in levenden lijve tegenkwam leek me die gedachte niet eens zo ver van de waarheid. Alles wat ze aan lichaamslengte tekort komt (ze zou zo als Hobbit op kunnen in Lord of the Rings) maakt ze op het gebied van borstomvang goed. En Silvie weet wat ze wil. Op het barbecuefestijn voor omroepmedewerkers lobbyde ze dat het een lieve lust was. `Lang Leve'-maker Michiel van Erp die ik normaal nooit op een voorliefde voor het vrouwelijks schoon heb kunnen betrappen, hing aan haar lippen en zelf was ik ook oprecht onder de indruk. De methode heeft gewerkt. Silvie Meis is een ster. Ze werd MTV babe, speelt in Costa, werd verkozen tot sekssymbool van het jaar en daar bovenop scoorde ze ook nog eens voetballer Rafaël van der Vaart. Er zijn producten met een marketing budget van miljoenen euro's die minder goed in de markt gezet zijn als La Meis, dus de party als gratis pr middel werkt.

Als gevestigd artiest moet je je echter een beetje gedeisd gaan houden. Je moet exclusief worden en jezelf zo min mogelijk op feestjes laten zien. Als je als ster veel parties frequenteert gaat het publiek toch denken; `nou die heeft overdag zeker niet veel te doen'.

Zelf ben ik niet zo'n partymonster. De belangrijkste reden? Een mogelijke verschijning op de onvolprezen pagina's `wat dragen zij' waarop mode-ontwerpers van wie ik nog nooit gehoord heb, vals doen over mijn outfit. Het is een duur grapje om op die pagina te verschijnen; één keer in vol ornaat getoond en je kunt die combinatie nooit meer met goed fatsoen aan.

Ik moest na het Sterrenbeurs-interview trouwens meteen weg. Naar een feestje. De première van Grimm, de nieuwe film van Alex van Warmerdam. Jazeker, het alternatieve kunstcircuit moet er ook aan geloven; een rode loper met fotografen, BN-ers en een feestje na afloop. Ik zag Alex van Warmerdam een beetje onwennig en zelfs wat ongelukkig om zich heen kijken. Hij voelde zich volgens mij niet echt op zijn gemak in de wereld van glitter en glamour. Ik heb een kleine tip voor hem; kijk altijd gelukkig op een feestje ook al zit je colbert te krap, knellen je schoenen en heb je net gehoord dat je moeder overleden is. The Show must go on.

    • Albert Verlinde