Mode nu al in de aanbieding

Sommige winkeliers beginnen een week eerder met de uitverkoop dan normaal, anderen drie weken eerder. Veel kledingwinkels zitten met enorme voorraden en willen die kwijt. Voordat de concurrenten dat doen.

Manshoge posters in opvallend felrode en witte letters. Dikke cijfers die voordeel uitschreeuwen: tot 30 procent en soms 50 procent korting. Bijna elke winkelier in de Spuistraat in Den Haag doet mee met de vroegste uitverkoop ooit.

,,Ik ben anderhalve week eerder begonnen met afprijzen dan vorig jaar'', zegt bedrijfsleider Yvo Kortekaas van schoenenzaak Van Woensel. ,,Dit jaar was slecht en dan moet je in december toch van je spullen af zien te komen.'' Van Woensel doet een groot deel van zijn assortiment weg met 10 tot 50 procent korting. En volgende week voert hij dat voordeel op tot 70 procent. ,,De concurrenten zijn er vroeg bij'', merkt Kortekaas. ,,Dus dan moet je de boot niet missen''.

Winkeliers zijn de laatste jaren steeds banger dat ze te laat beginnen met hun uitverkoop. Sinds de afschaffing van de Uitverkoopwet, twintig jaar geleden, is de startdatum daarom steeds iets verder naar voren opgeschoven. Dit jaar met gemiddeld zeker een week, omdat veel winkeliers met onverkochte voorraden zitten die ze tijdig kwijt willen raken.

Voor winkeliers in de Spuistraat is de economische recessie de belangrijkste verklaring voor hun volle magazijnen. ,,Je ziet dat klanten langer nadenken voordat ze iets duurs kopen'', zegt assistent-bedrijfsleider Jasper Hellwig van sportzaak Perry. ,,Ze wachten vooral met de aankoop van dure dingen zoals ski's en snowboards.'' Hij schat dat Perry dit jaar ongeveer 5 procent minder heeft verkocht dan was begroot. Daarom besloot het hoofdkantoor van deze keten om al deze week in actie te komen: drie weken eerder dan normaal. Klanten krijgen bij de aankoop van één artikel een tweede aankoop voor de helft van de prijs.

Het pessimisme in de branche wordt ondersteund door de laatste cijfers van het CBS. De omzet van kledingswinkels lag in het afgelopen kwartaal 13 procent lager dan in het jaar daarvoor. Dat tikt aan, omdat in de modebranche jaarlijks rond tien miljard euro omgaat. Niemand in de Spuistraat wil zeggen of hun winkel eigenlijk nog winst maakt. ,,Je maakt wel extra omzet'', zegt Hellwig. ,,Het is de vraag of je daardoor meer winst maakt. We geven toch de helft van elk tweede product weg''.

Behalve de recessie drukte het relatief warme weer van het afgelopen najaar de verkopen. Tegenvallers hebben al snel een negatieve invloed in de modebranche, concludeerde een rapport van ING Bank van vorig jaar. Volgens de onderzoekers komt dat door de hevige concurrentie. ,,Overbewinkeling leidt via het grote kledingaanbod tot prijsconcurrentie (uitverkoop),'' schrijft het ING-rapport.

,,De talrijke en vroege uitverkopen tasten het beeld aan van de modewereld'', vindt een woordvoerder van Hoogenbosch Groep (onder meer met schoenwinkels als Manfield, Invito en Dolcis). ,,December moet een maand zijn waarin je vanuit je hart winkelt en niet zozeer naar de prijzen hoeft te kijken. De uitverkoop knabbelt aan het gevoel van gezelligheid.''

Toch kon Invito niet achterblijven bij de concurrentie. Deze schoenenwinkels zijn ook een week eerder dan normaal begonnen met de uitverkoop. In etalages proberen grote affiches klanten te verleiden met kortingen die kunnen oplopen tot 30 procent. ,,Invito is populair bij jongeren'', zegt de woordvoerder van Hoogenbosch. ,,Maar zij zijn dit jaar veel prijsgevoeliger geworden''. De bedrijfsleidster van kledingzaak WE, iets verderop in de Spuistraat, merkt dat de consument de laatste tijd krapper bij kas zit. ,,Ik zie mijn omzet pieken als de studiebeurzen weer naar de bank zijn overgemaakt en als de salarissen worden uitbetaald.''

De kledingzaken beseffen dat ze in hun eigen vlees snijden. De periodes waarin hun artikelen in de aanbieding liggen, duren langer en beginnen eerder. ,,Een groep klanten wacht met kopen, omdat ze toch weten dat we met acties komen'', zegt Hellwig van Perry.

Opvallend is dat de vestiging van de snelgroeiende kledingwinkel Zara vrijwel als enige in de Spuistraat geen uitverkoop heeft. ,,Belangrijke succesfactor van ons is dat we een zeer kleine voorraad hebben'', zegt directeur Luis Lara van Zara Nederland. Het kledingconcern produceert kleine collecties, die in enkele weken zijn verkocht. ,,Zo kun je reageren op modetrends. Andere ketens kopen soms een jaar van tevoren hun kleding in. Dan kun je niet inspelen op trends, maar ze kunnen ook niet meer reageren als hun winkelverkopen dalen. Zoiets is dodelijk voor hun winstgevendheid, maar ook voor hun imago.''

Doet Zara dan niet aan uitverkoop? Directeur Lara: ,,Ja, maar ik verwacht dat die pas begint in januari en kort zal duren.''

    • Frits Baltesen