Eenvoud bedriegt

In de alternatieve popmuziek had je enkele jaren geleden de substroming lo-fi. De naam zegt het al: men stelde het zo direct mogelijk vastleggen van muzikale ideeën boven de low-financial geluidskwaliteit. Overigens was dit in de meeste gevallen niet zo'n principiële keus als de romantiserende fans er wel van maakten: menig lo-fi-artiest trok naar een professionele studio zodra de budgetten het toelieten. Maar hoe dan ook: op de clipzenders zien we de laatste tijd af en toe clips die nadrukkelijk niet hun uiterste best doen om er zo gelikt mogelijk uit te zien. Zo is `Get Yourself High', het lokkertje van de verzamelaar Singles 93-03 van de Engelse dance-act The Chemical Brothers, voorzien van een uiterst genietbaar clipje dat geheel en al is samengesteld uit gruizige, licht verbleekte fragmenten uit kung-fu-films van enkele decennia oud. En `Monstertruckdriver' van de Duitse technomuzikant T.Raumschmiere ('Traumschmiere', naar de Duitse vertaling van het verhaal Dream Cops van William Burroughs) bestaat uit een simpel ogend animatiefilmpje in weinig zwart en veel wit, geen lijn teveel in ieder geval.

Bij The Chemical Brothers bestaat de grap uit de monden van de acteurs, overgeleverd uit het recente verleden. Dankzij de huidige staat van de technologie bewegen hun lippen synchroon met de zangpartij. Als je het weet kun je zien dat een en ander niet in het oorspronkelijke script stond en dat er een computer aan te pas is gekomen, maar dat kan dan weer best de bedoeling zijn.

Ook het tekenfilmpje bij Raumschmiere zit ingewikkelder in elkaar dan op het eerste gezicht lijkt. De wilde achtervolging via allerlei automobielen bevat ingenieuze driedimensionale effecten, die je niet zou verwachten bij zo'n op het eerste gezicht doodsimpel lijnenspel. Door deze onverwachte dieptewerking krijgt de boel een interessante lading: je weet nooit of zo'n uit een handjevol slordig neergezette lijnen opgebouwde vrachtauto niet toch de diepte in zal gaan.

Zo blijkt de nieuwe eenvoud in de clipjeswereld toch weer stukken geraffineerder in elkaar te steken dan op het eerste gezicht het geval lijkt te zijn. Een simpel maar goed idee is het halve werk, de rest moet dezer dagen toch echt komen van een geavanceerde uitwerking. Alleen daardoor krijg je de kijker zover dat hij zich verbaast over zo'n schijnbaar simpel clipje, voor er weer een stel video's vol oogverblindende computer-animaties en glimmend vertoon van rijkdom langskomt.

    • Jacob Haagsma