Breughel, Bleau en Thaise lapjes

De jaarlijkse kunst- en antiekbeurs PAN Amsterdam is weer een week lang te zien in de RAI met een breed aanbod van schilderijen, juwelen, meubels, glas en zilver.

Met 113 deelnemers uit Nederland en België en een bredere ruimtelijke indeling dan voorheen begint morgen de 17de kunst- en antiekbeurs PAN Amsterdam. Voor het eerst wordt de beurs in december gehouden en niet zoals vroeger in oktober, omdat men in de knel dreigde te komen met een andere drukbezochte beurs.

In de Parkhal van de RAI tonen de deelnemers, onder wie veertien nieuwkomers, hun mooiste waar. Het thema is dit jaar `de gedekte tafel' en dat komt vooral tot uitdrukking in het vele verfijnde glaswerk, porselein en tafelzilver of in schilderijen waarop voedsel centraal staat.

Oude Meesters vormen vanouds een belangrijk onderdeel op de beurs. Noortman uit Maastricht, tevens gespecialiseerd in impressionisten komt onder meer met een mooi, geheel in groentinten geschilderd stilleven met kruisbessen van Adriaen Coorte uit 1705, en met een 17de-eeuws bloemstuk waaraan vader én zoon Jan Breughel hebben gewerkt en waar de kleuren vanaf spatten.

Nieuw op de beurs zijn de aboriginal schilders, vertegenwoordigd door de Utrechtse galerie Walonia. In de sectie moderne kunst zijn werken te vinden van Miró, Léger, Magritte en Helmantel tot en met de groepen Zero en Nul. Handelaar Loek Brons heeft als blikvanger een enorm doek dat Willem van Veldhuizen dit jaar schilderde van de Maasboulevard in Rotterdam.

Kunsthandelaren hebben vaak een jarenlange relatie met hun klanten, die ze helpen bij het opbouwen van een collectie. Soms kunnen ze zo'n complete verzameling terugkopen. Zo kon Aronson Antiquairs meer dan tweehonderd stuks 17de- en 18de-eeuws Delfts aardewerk terugkopen van de erven van een Belgische verzamelaar, die vijftig jaar lang door drie generaties Aronson bij zijn aankopen was begeleid. Zo'n zestig voorwerpen uit deze collectie – veel vrolijk beschilderde dierenfiguren en voorwerpen met bijbelse thema's – zijn op de beurs te zien.

Tot de hoogtepunten hoort ook een 1,45 meter brede kaart van cartograaf Willem Jansz. Blaeu uit 1602 waarop de slag tussen de Hollands-Engelse scheepsmacht en Spaanse galeien staat afgebeeld. Volgens kunsthandel Meffert is het de eerste kaart die Blaeu maakte en de eerste verhalende prent.

Handelaren hopen altijd op bijzondere stukken waarmee zij de aandacht van de kopers kunnen trekken. Douwes Fine Art heeft net voor de beurs een vroeg werk van Meindert Hobbema op de kop kunnen tikken, waarvan de gegevens nog in allerijl worden onderzocht. Kunsthandel Frides Laméris ontdekte tussen een collectie antiek glaswerk een zeldzaam Romeins zuigflesje uit de 4de eeuw met in het Latijn de inscriptie `voor de zoon'. De in zilver gespecialiseerde antiquair Aardewerk gooit hoge ogen met een 17de-eeuwse jachtfles met zilveren plaquettes, die in Friesland voor een 15-jarige jongen werd gemaakt. ,,Een zeldzaam museumstuk' volgens de antiquair. Het Fries Museum heeft al belangstelling getoond. Juwelier Marjan Sterk verwierf een collectie 18de-eeuws miniatuurzilver met onder meer koetsjes, een arreslee en figuurtjes die het straatleven uit die tijd weerspiegelen.

Dat de PAN voor bijna elke beurs iets biedt, bewijst de Amsterdamse kunsthandelaar J. Polak, die voor honderd euro per stuk minutieus geborduurde lapjes aanbiedt die Thaise vrouwen op hun nek dragen om hun potentiële echtgenoten mee te epateren.

De verwachtingen zijn gematigd positief. ,,Het lijkt of we het diepste dal gehad hebben', zegt woordvoerster Titia Vellenga. ,,Dat leiden we af uit kleinere beurzen die hiervoor zijn gehouden. Die liepen redelijk goed.'

PAN Amsterdam, RAI Parkhal, Amsterdam. 7-14/12, dag 11-17u, zo 14/12 tot 18u. Cat. 12,50 euro. www.pan-amsterdam.nl

Gerectificeerd

Openingstijden PAN

In het artikel Breughel, Bleau en Thaise lapjes over de antiek- en kunstbeurs PAN in de RAI in Amsterdam (in de krant van zaterdag 6 december, pagina 9) stonden foutieve openingstijden. De beurs is dagelijks open tot 19.00 uur en sluit op de laatste dag, zondag 14 december, om 18.00 uur.

    • Gerda Telgenhof