Astra in de startblokken

Onder andere als tegengif voor de publiciteit rond de nieuwe Volkswagen Golf heeft Opel veel nieuws gelanceerd rond de nieuwe Astra. Dit voor Opel cruciale model, tevens de belangrijkste concurrent voor de Golf, gaat pas met Pasen in de verkoop. Maar op 4 januari komt het eerste exemplaar officieel van de band in het Belgische Antwerpen, dat de voornaamste productielocatie wordt voor de Astra in Europa.

General Motors logenstraft met de investering van 500 miljoen euro in de Antwerpse fabriek het door de problemen bij Ford in het Limburgse Genk gevoede vooroordeel dat België niet langer een geschikt land is voor autoproductie. GM stootte 1.000 arbeidsplaatsen af, en sloot een van de twee assemblagelijnen om overcapaciteit in de Europese GM-fabrieken weg te werken. Maar de doorlooptijd per auto werd teruggebracht, van 90 tot 60 seconden. Daarmee verbeterde de productiviteit. Met Japanse assemblagemethoden zegt Opel bovendien de kwaliteit te hebben verbeterd. Vele van de afgevloeide werknemers vonden nieuw werk bij een door Opel opgezette toeleveringsdivisie, waar in overeenstemming met de vakbonden lagere lonen worden betaald. Opel gaat jaarlijks 260.000 Astra's in Antwerpen bouwen en daar kunnen vanaf 2006 nog eens 25.000 exemplaren van een nieuwe Astra cabriolet bijkomen. De huidige Opel cabrio komt nog uit de fabriek van carrozzeria Bertone, in Turijn.

AUTORECLAME NAAR RECORD

Om de verkoop van nieuwe auto's op gang te houden dreigen de reclamebestedingen de pan uit te rijzen. Dat geldt niet alleen voor de advertentiebudgetten in Nederland maar in heel Europa.

Het Nederlandse brancheblad Automotive meldt dat in de eerste tien maanden van dit jaar 161 miljoen euro werd uitgegeven aan autoreclame in ons land.

Omgerekend kwam dat neer op 363 euro per auto maar om de laatste maanden nog zoveel mogelijk publiek naar de showrooms te trekken, zijn de afgelopen twee maanden de reclamebestedingen per auto tot 610 euro gestegen.

Volgens Nielsen Media Research, in Engeland, wordt ook in andere Europese landen steeds meer aan autoreclame uitgegeven, al verschillen de budgetten per land en per merk.

Opel wil vooruitlopend op de nieuwe Astra zijn image in verschillende markten oppoetsen door extra reclame en besteedde de eerste negen maanden met name in Frankrijk en Italië respectievelijk 45 en 33 procent meer.

Renault-Nissan probeert zichzelf in Duitsland beter te manifesteren (+30,5 procent) en Peugeot wil in Engeland beter scoren (38 procent meer autoreclame).

Toyota spendeert van alle autofabrikanten het meeste aan reclame want alleen al in Frankrijk, Duitsland en Italië gaf het Japanse concern bijna 300 miljoen euro uit.

    • Wim Oude Weernink