Edah mag klant niet misleiden

Supermarktketen Edah is gisteren door de rechtbank in Amsterdam op de vingers getikt over misleidende reclame ten opzichte van concurrent Albert Heijn. De supermarktketen mag van de rechter niet zomaar meer producten vergelijken met de artikelen van Albert Heijn. Edah mag dat alleen nog maar doen met gespecificeerde en voor de consument vergelijkbare artikelen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Amsterdam in kort geding gisteren bepaald.

Verder mag Edah de mededeling `Waarom bij Albert Heijn te veel betalen' niet meer gebruiken. De keten was met de televisiecampagne al gestopt. Volgens concurrent Albert Heijn is Edah pas afgelopen vrijdag gestopt met andere misleidende uitingen. Mocht Edah de regels toch nog overtreden dan kan een dwangsom worden opgelegd tot 0,5 miljoen euro.

De strijd om de klanten in de prijzenslag in de supermarkten lijkt te verharden. Volgens Albert Heijn is het de eerste keer dat door supermarkten om onenigheid over prijsvergelijkingen naar de rechter wordt gestapt. Het was volgens de keten niet duidelijk welke producten Edah vergeleek. Daardoor kon die supermarkt bijvoorbeeld een merkartikel vergelijken met een goedkopere variant uit de eigen schappen.

Een woordvoerster van Edahs moederbedrijf Laurus verklaarde gistermiddag tevreden te zijn met de uitspraak van de rechtbank in Amsterdam. ,,De poging van Albert Heijn om Edah monddood te maken is niet gelukt'', aldus Edah.. ,,Wij zijn tevreden omdat we gewoon vergelijkende reclame kunnen blijven maken.''

Een woordvoerder van Albert Heijn verklaarde: ,,Het gaat ons erom dat we op een eerlijke manier kunnen concurreren. We stappen niet graag naar de rechter. Normaal lossen we het onderling op.''