`Beate de beste partner voor Christine'

Erotiekbedrijf Christine le Duc is een echt Volendams familiebedrijf. Althans, tot voor kort. Het Duitse Beate Uhse, marktleider in Europa, koopt het bedrijf. Beate Uhse is ,,zeker van plan'' met Christine le Duc naar het buitenland te gaan.

Het beursgenoteerde Duitse Beate Uhse nam deze week het Nederlandse Christine le Duc over. Deze twee grootste spelers in de erotiekbranche in Nederland hebben samen 66 filialen en een omzet van bijna 270 miljoen euro. Van deze winkels dragen 32 de naam Christine le Duc, de overige hebben verschillende namen. Toch is er door de overname geen monopolist ontstaan in Nederland. ,,De omzet van onze winkels beslaat bij elkaar ongeveer 40 procent van de markt'', vertelt Ank de Vries, directeur van Christine le Duc. ,,Meer dan de helft van de omzet komt van allerlei kleinere partijen met een of enkele zaken.''

Toen oprichter en enig aandeelhouder Hans Hartog begin 2003 na 34 jaar opstapte als directeur, zocht hij naar een goede toekomst voor Christine le Duc.

Hij begon zijn zaak als een van de vele sekswinkeltjes op de Wallen in Amsterdam. Hij verkocht vooral bladen en video's, maar na een tijdje besefte hij dat ,,de helft van de bevolking toch vrouw is''. Hij breidde uit naar een bedrijf met 155 medewerkers, maar in zijn familiekring kon of wilde niemand de winkelketen overnemen. Afgelopen zomer werd hij benaderd door Beate Uhse.

,,Wij hadden in Nederland altijd al de meeste interesse in Christine le Duc, omdat het een grote speler is'', zegt Erwin Cok, verantwoordelijk voor alle 258 winkels van Beate Uhse in Europa.

Zijn vader Gerard Cok verkocht in 1999 zijn handel, de groothandel Scala, de BV Sandereijn en postorderbedrijf Pabo, aan Beate Uhse. Hij zit nu in de raad van bestuur van het bedrijf. ,,De erotiekbranche is een klein wereldje, je komt elkaar regelmatig tegen bij beurzen en de groothandel'', vertelt Cok.

Bij die ontmoetingen spraken Hartog en Beate Uhse over een mogelijke overname. Behalve Beate Uhse waren er ook andere geïnteresseerden voor Christine le Duc. Welke dat waren wil het bedrijf niet kwijt. ,,Maar al snel besloot Hartog dat Beate Uhse de beste partner voor Christine le Duc zou zijn'', zegt De Vries. Het Volendamse bedrijf heeft het Duitse concern nooit als concurrent gezien, vertelt de directeur. ,,Zij zijn vooral sterk als postorderbedrijf. In de detailhandel zijn zij niet echt een concurrent. Ze hebben hier wel 34 filialen, maar de uniforme uitstraling zoals wij die hebben, ontbreekt bij hen. Hun winkels hebben filmzalen en cabines waar je films kan kijken. Die hebben wij niet.''

Beate Uhse erkent de grote naamsbekendheid van Christine le Duc en noemt dat een van de redenen om het bedrijf te kopen. Cok: ,,Het concept van Christine le Duc is veel vriendelijker dan dat van ons. Onze klanten zijn voornamelijk mannen, Christine le Duc trekt juist veel vrouwen. We vullen elkaar goed aan nu.'' Van de bezoekers bij Christine le Duc is 40 procent vrouw.

De overname past in de filosofie van Beate Uhse om meer vrouwelijke klanten te trekken. In Duitsland opent het concern volgend jaar nieuwe filialen met een open en laagdrempelig karakter, om meer vrouwen in de winkel te krijgen. De naam van de nieuwe formule wordt nog niet bekendgemaakt. Net als bij Christine le Duc zal de deur altijd open staan.

Met de overname heeft Beate Uhse nu in heel Nederland vestigingen. De winkels van Christine le Duc zijn in heel het land gevestigd, terwijl de andere winkels van Beate Uhse, waarvan de meeste Erotic Discount Centre of Erotheek Jumbo heten, voornamelijk in Amsterdam en het zuiden van het land zitten. Beate Uhse is ,,zeker van plan'' met Christine le Duc naar het buitenland te gaan. ,,We behouden het concept van Christine le Duc en gaan eerst naar België.''

De plannen om winkels in het buitenland te vestigen, bestaan al langer bij Christine le Duc. Met Beate Uhse denkt het bedrijf sneller te kunnen uitbreiden. Cok: ,,Wij hebben ervaring in uitbreiding in het buitenland en omdat we een beursgenoteerd bedrijf zijn, kunnen we makkelijker leningen afsluiten''.

In Nederland wil het bedrijf van 32 naar 45 filialen. In Zoetermeer wordt in januari de volgende zaak geopend. Naast België staat ook Frankrijk op het lijstje. ,,We gaan volgend jaar uit van een omzet van meer dan 10 miljoen euro, een stijging van ongeveer 700.000 euro'', zegt Ank de Vries. ,,Maar dat is afhankelijk van de snelheid waarmee we nieuwe vestigingen openen.''

    • Marleen Luijt