Baanproblemen `frustreren' Eelde

,,Frustrerend'' en ,,zuur'', noemt directeur Jeroen Meulendijks van Groningen Airport Eelde het dat de verlenging van de start- en landingsbaan van 1.800 naar 2.500 meter voorlopig niet doorgaat. Een besluit van de staatssecretarissen van Verkeer en VROM dat gisteren werd vernietigd door de Raad van State. Over een baanverlenging wordt al twintig jaar gesproken in het noorden. Meulendijks vindt het ,,heel merkwaardig'' dat de Raad van State aangeeft dat er een verkeerde rekenmethode is toegepast bij de bepaling van de geluidsoverlast. De Raad van State vindt dat het Ke-rekenmodel, waarbij geluidsoverlast van minder dan 65 decibel niet wordt meegewogen in de berekening, niet had moeten worden gebruikt, maar het Lden-model. Een wetsvoorstel om de nieuwe methode toe te passen is in voorbereiding. Die sluit namelijk beter aan bij de werkelijk ondervonden geluidshinder en wordt inmiddels ook gebruikt bij meting van geluidsoverlast van Schiphol.

Ook de noordelijke ondernemers en overheden zijn teleurgesteld. De Drentse gedeputeerde Hans Schaap verklaart dat er nu opnieuw vertraging optreedt ,,voor het al zo langlopende proces.'' Toch is hij optimistisch over de kansen op een baanverlenging. Dat is ook secretaris Hans Haerkens van werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord, die vindt dat de overheden ,,niet vrijuit gaan'' nu er volgens de Raad een verkeerde rekenmethode is toegepast. Hij schat dat de verlenging nu met een jaar wordt uitgesteld.

Een verlengde baan zal voor het vestigingsklimaat in het noorden een belangrijk voordeel zijn, verwacht Haerkens. ,,Dan kunnen er ook vrachtvluchten op Eelde landen en dalen.'' Een verlengde baan zal het jaarlijkse passagiersaantal verder verhogen van 180.000 nu naar tussen de 300.000 en 400.000 op de langere termijn, verwacht directeur Meulendijks. Dan zijn ook non-stop vluchten mogelijk naar de Canarische eilanden, waar er nu nog een tussenstop moet worden gemaakt (om bij te tanken) in Maastricht. ,,Ook kunnen we dan vliegen op Israël en Egypte en mogelijk de Verenigde Staten.''

Tegenstanders, waaronder een groep omwonenden en de milieubeweging, zien een baanverlenging van een met verlies draaiend vliegveld niet zitten. Zij reageerden zeer verheugd op de uitspraak van de Raad van State.