Wessanen zet in op `lekkernijen'

Voedingsbedrijf Wessanen gaat zich ook richten op de verkoop van `lekkernijen'. Daarmee wil het bedrijf minder kwetsbaar worden voor marktschommelingen. Wessanen heeft besloten zich ,,op dit moment'' niet op te splitsen.

Dat heeft bestuursvoorzitter Ad Veenhof van Wessanen vanochtend gezegd tijdens een aandeelhoudersvergadering in Amsterdam. Wessanen heeft verder onder andere een groothandel in de Verenigde Staten en snack- en mueslifabrieken in Europa. Verkoop van het hele bedrijf zou volgens Veenhof te weinig geld opleveren voor aandeelhouders, omdat de koers van het aandeel te laag zou zijn. Veenhof meent dat dat komt doordat beleggers zijn bedrijf te veel beoordelen op zijn slechte prestaties in de VS. Ook de verkoop van divisies zou nu te weinig opleveren.

De keuze voor lekkernijen, premium taste zoals Wessanen het zelf noemt, is een verbreding van de bestaande producten die het concern verkoopt, vooral gezonde en biologische producten. Veenhof wil hiermee meer koopkrachtiger consumenten aantrekken die ,,originele, echte en kwalitatief hoge'' tussendoortjes kopen. Als voorbeeld voor een goed product met premium taste noemde hij ijsmerk Häagen Dazs.

Wessanen verwacht dat beide categorieën in vier jaar met 50 procent groeien. Verder wil het bedrijf een aantal `sterke' merken naar voren schuiven, zoals Beckers (snacks), Zonnatura (natuurvoeding) en Daily's (cocktailmixen). Ook wil het bedrijf merken afstoten, net zoals voedingsbedrijf Unilever al enige jaren doet, en onderscheid maken tussen regionale en internationale merken. Om de sterke merken te promoten, vergroot Wessanen zijn reclamebudget aanzienlijk.

Op de aandeelhoudersvergadering werd verder bekend dat oud-politicus Hans Wiegel in maart volgend jaar aftreedt als commissaris. Wiegel is dan twaalf jaar toezichthouder geweest.