Schubert

Hoe goed liederen van Schubert overeind blijven als de pianobegeleiding wordt vervangen door akoestische gitaar, bewezen tenor Christoph Prégardien en gitarist Tilman Hoppstock al in 1998 (Signum X95-00). De Nederlandse bariton Maarten Koningsberger waagt zich met gitaristes Olga Franssen en Esther Steenberger nu aan een vergelijkbaar experiment in Schuberts Die schöne Müllerin.

Koningsbergers experiment resulteert vaak in verrassende resultaten. Daarbij moet ook de purist schoorvoetend toegeven dat de semi-naïeve toon van Die schöne Müllerin in de gitaarbegeleidingen een overtuigende mediator vindt. Das Wandern (ist des Müllers Lust) klinkt als een kampvuur-fähig volkslied in de voetsporen van Schuberts Der Lindenbaum (uit Winterreise). En de wieken van de molen in Am Feierabend suizen zelfs ruig, woest en exotisch. Jammer dat de sensitieve bariton Koningsberger zich soms óók laat verleiden tot een wat meer folk-achtige vocale benadering. Als geheel biedt deze cyclus echter meer verrassingen dan teleurstellingen. Slechts waar de liederen somberder en introverter worden, boet deze Müllerin aan verstilling in ten opzichte van het origineel. Op de tweede cd spelen Franssen en Steenbergen een muzikaal uitstekende maar inhoudelijk minder overtuigende gitarentranscriptie van Schuberts Arpeggione-sonate.

F. Schubert: Die schöne Müllerin/Arpeggione-sonate (Etcetera, KTC 1256)

    • Mischa Spel