Nieuwe mediawet Italië

Het Italiaanse parlement heeft gisteravond een omstreden mediawet aangenomen. Dankzij de wet hoeft Rete 4, één van de drie zenders van premier Silvio Berlusconi, niet te verdwijnen van het vaste televisienet. Dit had het Italiaanse Constitutionele Hof verordend om de mediamacht van Berlusconi in te perken en het pluralisme in de informatievoorziening te vergroten. De wet biedt het bedrijf van Berlusconi verder volop nieuwe kansen om door te groeien, zowel in aantal zenders als in reclameomzet.

De Senaat stemde gisteravond met ruime meerderheid in met de wet. Het nieuws werd met applaus ontvangen door de 1.200 managers van Fininvest, het bedrijf van Berlusconi, die bijeen waren in Monte Carlo. Marina Berlusconi, vice-president van Fininvest en dochter van de premier, zei: ,,We kunnen het niet meer aanhoren dat alles wat we hebben opgebouwd een cadeautje van de politiek is, en vrucht van het belangenconflict.''

Volgens Renato Schifani van Berlusconi's partij Forza Italia, gaat het om een ,,innovatieve wet die het pluralisme in de informatievoorziening garandeert, omdat er veel digitale televisiekanalen bijkomen''. Tegenstanders noemen de mediawet ,,ongrondwettelijk'' en een ,,monument voor het belangenconflict'' dat in Italië bestaat, doordat de grootste mediaondernemer van het land ook premier is. Oppositieleider Francesco Rutelli beklemtoonde dat de strijd nog niet gestreden was. Hij vestigde zijn hoop op president Ciampi, die de wet moet ondertekenen alvorens deze van kracht kan worden, en op gerechtelijke instanties.

De voorzitter van de Italiaanse persfederatie, Paolo Serventi Longhi, spreekt van een ,,zwarte pagina in de geschiedenis van de communicatie en de democratie.'' Deze wet steunt volgens hem ,,de belangen van de premier, vermindert het pluralisme in de informatie, valt de rol en reden van publieke televisie aan, en bedreigt de financiële positie van de kranten''.

MEDIAMACHT: pagina 4