De aardse en hemelse Bach

De herhaling vanavond van het NPS-programma Bach en zijn Derde suite uit 1996 biedt ook een vooruitblik op wat het Nederlandse muziekleven vanaf september 2004 te wachten staat. De Brit Roy Goodman, die de Derde suite van Bach uitlegt en dirigeert, wordt met ingang van het volgende muziekseizoen de opmerkelijk enthousiaste chef-dirigent van Holland Symfonia. Dat orkest ontstond twee jaar geleden uit een fusie van het Noordhollands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Balletorkest en zal onder leiding van de dynamische en veelzijdige Roy Goodman ongetwijfeld een bijzonder geprofileerde positie verwerven.

Goodman, die in het tv-programma Bachs Derde suite uitvoert met de Amsterdamse Bachsolisten, wordt door presentator en interviewer Renee Jonker neergezet als een uiterst muzikanteske opvolger van Johan Sebastian Bach. In een aantal opzichten dan, want net als Bach bespeelt Goodman de viool, het klavecimbel en het orgel. Bovendien is Goodman een zanger, hij was op zijn twaalfde een befaamde jongenssopraan in het Kings College in Cambridge. En hij dirigeert. Maar er zijn ook verschillen: anders dan Goodman bespeelde Bach nog de cello, hij componeerde en hij verwekte tal van kinderen, onder wie weer componisten.

Goodman (1951) kan op aanstekelijke wijze goed uitleggen hoe de muziek van Bach technisch in elkaar steekt en wat daaraan artistiek zo bijzonder is. Het gaat dan vooral om het beroemde Air – een van de grootste klassieke hits aller tijden – maar ook om de andere delen van deze wereldse suite. Bach componeerde zijn Derde suite in 1723 voor het café Zimmermann in Leipzig, de stad waar hij cantor was in de Thomaskirche. In die functie schreef hij talloze cantates én onder andere de Matthäus Passion. Hilarisch bij het repeteren is Goodmans clowneske verbeelding van de dansante gavotte.

Dat dubbele van Bach, de componist van hemelse religieuze muziek én van aardse amusementsmuziek, wordt in dit programma verbeeld doordat de opnamen plaatsvonden in een kerk, waar wordt gedanst en gedronken. Ook Goodman en Jonker heffen het glas, op Bach en op zijn Derde suite.

Bach en zijn Derde suite: 3/12 23.50-0.40 uur NPS Ned. 3.