Containerreus ECT gaat fors uitbreiden

Europe Combined Terminals, het grootste containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven staat op het punt fors uit te breiden. Binnen een week wil ECT Hanno overnemen, het derde containeroverslagbedrijf in Rotterdam.

Dit is bevestigd door Hans Vervat, eigenaar van Hanno, dat op jaarbasis 400.000 TEU (1 TEU is een container van 20 voet) overslaat. ,,We zijn exclusief over een overname in onderhandeling met ECT'', zegt Vervat. ,,Ik verwacht binnen een week witte rook.''

De overname van Hanno door ECT is volgens Vervat een gevolg van de steeds grotere schepen die worden gebouwd om de containerstromen te kunnen verwerken voor Rotterdam, de grootste containerhaven van Europa. Zelfs als de deal met ECT afketst, is Vervat van plan Hanno te verkopen. Want Hanno's grootste klanten, K-Line (Japan) en Yang Ming (China) kunnen met hun nieuwe containerschepen die meer dan 300 meter lang zijn en een capaciteit krijgen van ongeveer 8.000 TEU niet langer terecht in de Waalhaven, waar Hanno is gevestigd. De reders worden door de grootte van de nieuwe schepen gedwongen hun containers te lossen op de Maasvlakte, waar ook de alliantiepartners van K-Line en Yang Ming, waaronder het Chinese Cosco, hun containers overslaan. K-Line, de grootste klant van Vervat, is niet blij met de verhuizing. Als grootste klant bij Hanno krijgt K-Line een voorkeursbehandeling bij het overslagbedrijf van Vervat in de Waalhaven boven andere rederijen. Er treedt voor de rederij geen vertraging op want er is altijd plaats voor de schepen van K-Line bij Hanno. Wordt K-Line door ECT overgeheveld naar de Maasvlakte, waar de rederij slechts een van de vele klanten wordt, dan is het denkbaar dat de voorkeursbehandeling die K-Line nu in de Waalhaven geniet onder druk komt te staan.

Maar Vervat heeft al verschillende vergeefse pogingen ondernomen zijn bedrijf te verhuizen naar de Maasvlakte. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, dat de grond uitgeeft in de haven, geeft echter gehoor aan de smeekbede van Vervat te mogen verhuizen naar de Maasvlakte. Daarom wil hij van Hanno af. ,,Er werken ongeveer 200 mensen bij Hanno en het is tegenover het personeel niet langer verantwoord om een wissel te blijven trekken op een onzekere toekomst, nu verhuizing van Hanno naar de Maasvlakte er niet in zit. En we hebben geen tijd om te wachten met een verhuizing tot de Tweede Maasvlakte er zo rond 2010 een keertje ligt.''

Als de overeenkomst doorgaat, krijgt ECT er met Hanno niet alleen twee grote klanten bij, maar kan het bedrijf ook de eigen logistieke problemen beter oplossen. ECT heeft twee grote containerterminals in Rotterdam. Eén voor de grote schepen op de Maasvlakte en één voor de kleinere schepen aan de Eemhaven, die uit zijn jasje dreigt te groeien. Door middelgrote schepen in de toekomst over te hevelen naar de Hanno-terminal zou ECT een deel van zijn capaciteitsproblemen in de Eemhaven kunnen oplossen.