Chaos door staking bij nieuwe Griekse Olympic Airline

Van de met schulden belaste Olympic Airways zou dezer dagen een nieuwe, afgeslankte schuldloze maatschappij worden afgesplitst onder de naam Olympic Airline.

Dit voornemen is echter afgestuit op een staking van het cabinepersoneel dat weigert zich te onderwerpen aan wat wordt genoemd de `Middeleeuwse arbeidsverhoudingen' binnen de nieuwe luchtvaartmaatschappij, waarvan 51 procent aan particulieren zal worden aangeboden. Het dagelijks schrappen van tientallen binnen- en buitenlandse vluchten zonder duidelijke informatie voor de passagiers heeft de laatste dagen tot chaotische tonelen op het Atheense vliegveld geleid. Op het doorgaan van een vlucht naar New York hebben de passagiers vier dagen moeten wachten. In sommige gevallen worden toestellen en bemanningen van buitenlandse maatschappijen gehuurd.

De 557 stakers klagen dat op hun laatste salarisstrook de lonen met veertig procent bleken te zijn gedaald. Het totale bedrag van hun salariëring zou in de toekomst worden teruggebracht van 23,5 miljoen euro tot 19 miljoen, terwijl zij 21 miljoen eisen. De managers willen dat de werknemers 48 uur per week gaan werken, terwijl het personeel zelf wil vasthouden aan de huidige 40 uur. Op sommige toestellen wil de bedrijfsleiding een cabinebezetting van acht personen inzetten, het personeel eist tien. De stewards en stewardessen klagen dat de aangeworven piloten veel betere arbeidscondities hebben gekregen waardoor dezen de staking niet steunen.

De staking is inmiddels onwettig verklaard, maar is verhevigd tot tweemaal 48 uur nadat sancties waren opgelegd. Van vijftig stakers wordt het loon ingehouden, terwijl door de bedrijfsleiding ook schadeloosstelling wordt geëist van de vakbond van cabinepersoneel. Als de dreiging met ontslagen wordt uitgevoerd, wordt de staking van onbepaalde duur, zo proclameren de organisatoren die gisteren een protestmars lieten houden langs het hoofdkwartier van de maatschappij. Deze zou vandaag proberen, het hele vluchtprogramma te laten uitvoeren, met steun van personeel van Macedonian Airways en andere, gehuurde bemanningen.

    • F.G. van Hasselt