Samen tegen Sauron

In de aanloop naar sinterklaas speelt redacteur Hendrik Spiering nieuwe bordspellen. Vandaag In de ban van de Ring, een spel dat dwingt tot samenwerking.

Als een spel geïnspireerd is op een bekende film of een computergame is vaak voorzichtigheid geboden. Want is het spel zélf wel goed genoeg? Bij het spel In de Ban van de Ring is de vrees volkomen onterecht. Het is een heerlijk spel en in zijn opzet zelfs uitzonderlijk. Want de spelers spelen niet tegen elkaar om te winnen, maar spelen mét elkaar tegen `het bord'.

Op de achtereenvolgende avonturenborden (Moria, Helmsdiep, Shelobs Nest, Mordor) moeten de spelers hard werken en goed opletten om te voorkomen dat erfvijand Sauron te ver oprukt op het scorebord en zijn Ring te pakken krijgt (en de wereld voorgoed ten onder gaat). Iedere speler kan in zijn beurt doen waar-ie zin heeft, maar Sauron zal zijn geliefde Ring zeker in handen krijgen als de spelers niet samenwerken. Dus je moet wel.

Die opzet – samen tegen Sauron – werkt verrassend goed. ,,Het lijkt wel werk!'' verzuchtte een deel van het bezoek zelfs, ,,daar ben ik ook al hele dag bezig met: als jij nu dit doet, dan doe ik dat.'' Toch is het leuk. Want de eigen werkelijkheid van het spel treedt gelukkig ver buiten de normale kantoorrealiteit.

In de spelregels wordt ook de mogelijkheid geopend om tégen elkaar te spelen, maar veel verschil maakt dat niet uit. Want samenwerking blijft geboden om Sauron op afstand te houden. Alleen worden aan het einde `de schilden' (een soort geld) individueel geteld, een enigszins marginale operatie tegen de achtergrond van de kosmische strijd tegen het Kwaad die de rest van het spel beheerst. Wel geestig is dat in deze variant een speler onder bepaalde omstandigheden kan overlopen naar Sauron en zo zelfs het spel kan winnen – ook al is de wereld dan voorgoed overgeleverd aan het Kwaad.

Natuurlijk is het spel schatplichtig aan de roman van J.R.R. Tolkien en de fameuze verfilmingen. Wie totaal onkundig is van de fantasiewereld van Midden-Aarde zal ongetwijfeld veel lol missen bij dit spel. Maar een beetje Tolkienkennis is al genoeg: een deel van het bezoek heeft de films grotendeels slapend doorstaan, maar toonde toch veel plezier in het spel.

Helaas zijn de spelregels niet erg systematisch opgezet, hetgeen de eerste keer tot veel geblader leidde en langdurige twijfel over details. We kwamen pas tot rust toen we de glasheldere Expanded rules van spelenthousiast Chris Lawson van internet hadden gedownload (zoek via google op de woorden: lawson expanded rules).

Toeval kan in dit spel de beste strategie in de war sturen. Maar de indruk bestaat wel dat na heel veel spelen een perfecte strategie voor het oprapen kan liggen (zoals: snel doorlopen in Helmsdiep, schilden sparen in Shelobs Nest) waardoor de lol er af kan gaan. Maar gelukkig zijn er uitbreidingen, Vrienden en Vijanden en Sauron, die het spel dan weer nieuw leven kunnen inblazen. Noodzakelijk voor spelplezier zijn ze overigens niet. De uitbreiding Sauron, waarbij een van de spelers als Sauron roet in het eten probeert te gooien, valt zelfs een beetje tegen. Veel heeft die speler niet te doen, en zijn geklaag leidde bij ons al gauw tot de bijnamen Zeuron en zelfs Zuuron.

Aantal spelers: 2-5, vanaf 12 jaar, ca. 60-90 min.

Eminent geschikt voor: liefhebbers van Tolkien

In de Ban van de Ring, ca. €40-, uitbreidingen: Vrienden en Vijanden, Sauron ca. €25 (999Games)