De gastvrijheidsindustrie

Disney is het ideaal. Speel een spel en zet een glimlach op, want de mensen verwachten dat van je. Dat is ongeveer het belangrijkste dat de studenten van de Haagse Hotelschool tijdens hun eerste studiejaar leren. Zij staan centraal in een drieluik van de RVU-serie Werken aan werk, waarin zij proberen het vak van horeca-manager te leren. Vanavond is het eerste deel te zien.

De opleiding blijkt pittig. Filmmaker Marco Zuilhof zit de studenten dicht op de huid en daardoor worden de twijfels van de groep mooi zichtbaar. Een vage droom over ,,een eigen bedrijf'' of ,,zakenvrouw van het jaar'' hebben de meesten wel, maar dat de horeca vooral hard werken op onmogelijke tijden betekent, of met je nagels het fornuis schoonkrabben, hadden ze zich niet gerealiseerd.

Met een andere kant van het harde hotelvak hebben de studenten, zo lijkt het, veel minder moeite. Dat is het scheppen van illusies. Op een bijna dogmatische manier leren zij om vóór alles `representatief' en `klantgericht' te zijn. Althans: ze leren de indruk te wekken dat zij dat zijn.

De school is streng: een bezoeker is geen klánt maar een gást, en het woord `oké' is ongeveer gelijk aan vloeken. Aan de muur bij de receptie hangt, bijna als de tien geboden, een lijst met alternatieven om een gesprek mee te beëindigen. (`in orde', `prima', `uitstekend').

Dit hoteldenken heeft een gezicht: mevrouw Visser. Zij is de receptie-instructeur. Haar `goedemorgen' is zo ingestudeerd dat je er niets meer van gelooft. Monter geeft ze toe dat ze gewoon een toneelstukje opvoert. ,,Maar ja, is het hele leven niet een groot spel?''

Die `gastvrijheidsindustrie' (het woord valt echt) gaat de kijker tegenstaan. Zo wordt de bestuursvoorzitter die lachend uitroept dat hij verliefd op zijn school is, ook ongeloofwaardig. De hotelschool lijkt meer op een toneelschool.

Het interessante aan de documentaire is dat deze vrij precies vastlegt hoe de hotelschool van de studenten een soort service-automaten maakt. In vier jaar leren ze iemand te worden die vooral een gezicht trekt dat `Kan ik u misschien ergens mee van dienst zijn?' uitstraalt. Kleverige gezichten, waarvan je in winkels en restaurants zo slecht af komt. Zou daar écht iemand op zitten te wachten?

Werken aan werk: De Hotelschool. RVU, Ned.3, 21.30-22.00u.