Proefzitten op een peperdure motor

De afgelopen dagen kwamen weer duizenden bezoekers naar de MotoRai. Om zich te vergapen aan een Italiaanse racer van 49.000 euro, een Low Rider, of een slimme bromscooter.

Tien vuurrode Ducati's staan te glimmen in de motregen. De mannen die erop zitten, kijken glunderend naar elkaar en draaien kwistig aan het gashandel. De zware tweecilinders verspreiden een enorm geronk, als bij de start van een race. Maar als het hek opengaat, rijden ze behoedzaam weg over het gladde asfalt.

De proefrit op een gloednieuwe Multistrada (allroad) van het Italiaanse racemerk Ducati is het soort traktatie waarvoor ieder jaar weer tienduizenden bezoekers naar de Amsterdamse MotoRai komen. Dit jaar waren het er volgens de Rai 45.000, precies evenveel als in 2002. In drie hallen hadden vrijwel alle merken hun producten uitgestald, vaak met videoschermen waarop de motoren in volle actie te zien zijn. En vrijwel iedereen wil even `proefzitten'. Even aan het gashandel draaien, en zich verbeelden dat hij niet in een drukke tentoonstellingshal is, maar op de Nürburgring, of op een bochtige weg in Zuid-Frankrijk.

Zo stabiel als de bezoekersaantallen, zo stabiel zijn ook de verkoopcijfers van de motorbranche. Tot 20 november werden dit jaar 16.342 motoren verkocht, slechts 145 minder dan in 2002. De motor lijkt daarmee een redelijk recessiebestendig product. Alleen na het topjaar 2000 liep de verkoop wat scherper terug, van 19.626 stuks naar 17.562. Momenteel liggen de omzetcijfers weer ongeveer op het niveau van 1999.

,,Toen er in de IT-branche duizenden mensen uitvlogen, hebben we wel wat gemerkt'', zegt Mark Op de Beeck, marketing manager bij Harley Davidson Benelux. ,,In de jaren daarvoor verdienden die jongens ontzettend veel geld. Van de bonussen die ze opstreken, trakteerden ze zichzelf op een motor. Dat was in 2001 afgelopen.''

Maar het kan ook kleiner en goedkoper. Twee BV probeert sinds anderhalf jaar bedrijven te interesseren voor scooterleasing. ,,Een scooter'', zegt manager Saskia Timmermans, ,,is dé oplossing voor files en parkeerproblemen. En doordat in het Belastingplan 2004 een hogere onbelaste kilometervergoeding van 18 cent per kilometer is opgenomen, ongeacht de afstand, is het nu bijzonder voordelig om de auto in te ruilen voor een scooter.'' Het lukt aardig, want Twee BV mag KLM, Siemens, ziekenhuizen en diverse ministeries tot zijn klanten rekenen. In totaal leasen nu zo'n 600 werknemers een scooter via Twee BV. Bromscooters zijn het populairst, want daarvoor is geen rijbewijs vereist. ,,In het begin vinden de meeste mensen het maar raar: een scooter van de zaak'', zegt Timmermans. ,,Maar zodra ze zien hoe handig het is, vindt iedereen het slim.''

Maar er is nog steeds ruimte in de nichemarkt van zeer exclusieve motoren. Iets verderop heeft het Italiaanse bedrijf MV Agusta zijn stand ingericht. Het Italiaanse merk, dat in de jaren vijftig en zestig grote successen behaalde op de circuits, ging in de jaren zeventig ten onder en leidde jarenlang een zuiver administratief bestaan, als eigenaar van het merk Ducati. Sinds 1998 is het roemruchte merk opnieuw tot leven gewekt, en richt het zich op de markt voor zeer exclusieve racemotoren. Het topmodel, de F4-1000 Massimo Tamburini, is gemaakt van dure en vederlichte materialen als carbon, aluminium en titanium, staat voor 48.999 euro in de catalogus, en is daarmee de duurste motor die momenteel te koop is. De importeur zegt er op de MotoRai twee van te hebben verkocht.

Ook bij Harley Davidson merken ze, op de `dip' van 2001 na, weinig van de recessie, hoewel de motoren met klinkende namen als Heritage Softail Classic, Low Rider en Road King Custom zo'n 25.000 euro kosten. Maar de suggestie dat dit komt doordat het publiek van Harley Davidson al jarenlang voornamelijk bestaat uit advocaten en artsen van boven de vijftig, werpt marketing manager Op de Beeck verre van zich. ,,Dat is zo'n enorm cliché. Inderdaad rijden er ook managers en specialisten op onze motoren, maar de grootste groep bestaat uit loodgieters, stukadoors. Mannen met een eigen bedrijf die genieten van de vrijheid die een Harley biedt.'' En er is nog een groep: die van de echte fanatici die het eigenlijk niet kunnen betalen, maar die, zoals een verkoper zegt, ,,desnoods iedere dag bonen in tomatensaus eten om Harley te kunnen rijden''. Ook hijzelf stopt er naar eigen zeggen ,,zijn hele hebben en houden'' in. ,,Het zou een ramp zijn als hij werd gestolen.''

    • Arnoud Veilbrief