Logo van Thialf uit ijs verwijderd

Het logo van Thialf, dat begin deze maand in het ijs in de hal werd gelegd, is dinsdag op last van de NOS overgeschilderd. Dit zegt Thialf-directeur J. Nieweg. ,,De NOS beschouwt het embleem als een reclame-uiting, die niet is toegestaan.''

Vandaag gaat in Heerenveen het schaatsseizoen van start met de NK afstanden. Nieweg vindt het ,,flauw'' dat het enkele meters grote embleem, bestaand uit de letters `Thialf' moest worden afgedekt. ,,Het vreemde is dat ze op buitenlandse banen zoals in Calgary ook te zien zijn en die wedstrijden zendt de NOS ook uit.''

NOS-woordvoerder J. de Jong verklaart dat de omroeporganisatie zich houdt aan de wettelijke richtlijnen van het Commissariaat voor de Media. De Jong: ,,Een verwijzing naar een locatie wordt gezien als een reclame-uiting''. Bovendien lag het logo juist daar waar de camera veel shots zou maken.

De Jong erkent dat in het buitenland dergelijke reclamebeelden wel zijn toegestaan. ,,Maar wij zijn verantwoordelijk voor producties in Nederland, waar de mediawet van kracht is.''

Medewerkers van Thialf legden het logo begin deze maand aan op een halve centimeter diepte onder het ijs. ,,Na alle moeilijkheden rond Thialf (met een krediet van 1.8 miljoen euro van de gemeenteraad van Heerenveen lijkt de ijshal gered van een faillissement, red.) leek hen dit leuk om te doen'', vertelt Nieweg. Zijn eerste reactie toen hij het zag: ,,Een mooi beeld, maar het mag niet.''

Dinsdagnacht is daarom enkele millimeters van de ijsvloer geschaaft en is het logo vervolgens met latex overgeschilderd. ,,Ik wilde geen boete van 50.000 euro riskeren'', aldus Nieweg. De kwaliteit van het ijs is volgens Thialf niet aangetast.