`Ik neem alle beslissingen'

Tien maanden duurde het voor Anders Hellström ja zei tegen het Nederlands Dans Theater. ,,Hij lijkt heel bescheiden maar is heel gedecideerd.''

Voor het Nederlands Dans Theater begint een tijdperk van Kylián, Lightfoot en Léon. Dat beaamde ook bestuursvoorzitter Ton Rombouts gisteren tijdens de presentatie van Hellström als artistiek leider van het gezelschap.

Jiri Kylían trad vier jaar geleden terug uit die functie omdat hij het vergaderen over nieuwe wc-brillen beu was. Hij bleef wel adviseur. Paul Lightfoot en diens partner Sol León bekenden gisteren dat het leiden van het gecompliceerde NDT voor hen ,,te monstrueus'' was. Naast deze drie vertrouwde adviseurs en huischoreografen krijgt een artistiek leider een moeilijke taak. Hellström (1962) hapte dan ook niet meteen toe toen hij danzkij Kylián bovenaan de kandidatenijst belandde.

Tien maanden duurde het. Hellström: ,,Je kunt je natuurlijk vereerd voelen en ja zeggen omdat het zo leuk op je cv staat, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik moest weten wat voor vlees ik in de kuip had. In de lange kennismakingstijd heb ik met iedereen gediscussieerd. Maar dat ik wilde leidinggeven stond altijd vast. Als danser wilde ik vroeger al weten wat zich op de kantoren van gezelschappen afspeelde. De drang om zelf choreograaf te worden heb ik nooit gevoeld, ik vind het leuker om het juist voor anderen mogelijk te maken.''

In de kantine van het Nederlands Dans Theater blijft de Zweed rustig onder alle aandacht. Dansers die de voorstelronde 's ochtends hadden gemist komen nog even langs. Hellström begroet enkele oude bekenden die bij hem in Göteborg hebben gedanst. Zij hebben vertrouwen in hem (,,hij lijkt heel bescheiden maar is heel gedecideerd'') en zijn blij dat er na vier jaar zoeken bij het NDT eindelijk duidelijkheid is.

Hellström gaf van 1999 tot 2002 leiding aan het Göteborg Opera Ballet dat hij van een klassiek tot een modern georiënteerd gezelschap omvormde, na een danscarrière bij onder anderen John Neumeier en William Forsythe. Dat hij zijn contract in Zweden niet verlengde had te maken met de zwaarte van de baan: anders dan bij het NDT had hij geen `kantoorhulp' die zakelijke beslommeringen in goede banen leidde. Hellström: ,,Ik wil ook wel eens een dag om zes uur naar huis kunnen.'' Tijdens zijn sabbatical na zijn vertrek uit Göteborg gaf hij les en maakte hij een reis naar India.

Hellström beseft dat opereren `naast' Jiri Kylián precair kan zijn. ,,Ingmar Bergman zei ooit: `om een regisseur te zijn moet je de duivel zijn'. Niet dat ik het daar helemaal mee eens ben, maar toch. We hebben duidelijke afspraken gemaakt over mijn artistieke vrijheid en allerlei scenario's doorgenomen om die vrijheid te waarborgen. Ik ben degene die als eindverantwoordelijke alle artistieke beslissingen neemt of het nou gaat om de programmering, de selectie van de dansers en de keuze van de choreografen. Kylián, Lightfoot en León zijn de adviseurs.''

Het zoeken naar nieuwe choreografen van het kaliber Forsythe of Kylián zou wel eens moeilijk kunnen zijn in het huidige, wat schrale dansklimaat. ,,Ik weet niet precies hoelang Jiri erover gedaan heeft om ooit door te breken, maar als je tegenwoordig twee keer iets maakt dat niet heel erg goed is, lijkt het wel alsof je daarna geen kans meer krijgt. Misschien moet je meer en langer investeren in mensen. Wat dat betreft wil ik risico's nemen en ruimte creëren. Zolang ik af en toe maar mag lesgeven en coachen, ben ik een gelukkig mens. Mijn inspiratie komt toch bij de dansers vandaan.''