Drugskoerier neemt hoge vlucht

In Europa wordt jaarlijks tussen de 100 ton en 120 ton cocaïne geconsumeerd, zo wordt in het onderzoek gesteld. Wereldwijd is dat zo'n 480 ton. De productie bedraagt 800 ton ton per jaar. Een groot deel wordt in beslag genomen of raakt verloren.

Spanje en Nederland zijn de belangrijkste toegangspoorten tot Europa. Voordat de drugskoerier aan zijn opmars begon, kwam er naar schatting 30 tot 40 ton via Nederland Europa binnen, via de zeehavens, luchtvracht en cabinepersoneel. Het Nederlandse gebruik bedraagt minimaal drie tot vier ton.

Uitgaande van de schatting dat inmiddels wekelijks 500 koeriers Nederland binnenkomen, met een gemiddeld gewicht van een kilo aan smokkelwaar, is de cocaïnekoerier uitgegroeid tot een belangrijke aanvoerbron voor de Europese markt, naar schatting zo'n 25 ton jaarlijks.

Het kan ook zijn dat er de afgelopen jaren een verschuiving van smokkel heeft voorgedaan via zeevracht naar smokkel via vliegtuigkoeriers. Of dat inderdaad is gebeurd, laat het onderzoek onbeantwoord. De groei van drugsgebruik en -handel wordt vooral toegeschreven aan globalisering en migratie. Het totale aantal drugskoeriers wordt geschat op meer dan honderdduizend.