Vrouw in clipland

Misschien is het een observatie van een onverbeterlijke seksist, maar als vrouw heb je in clipland toch een streepje voor. Alleen al de suggestie van seks is genoeg om de aanwezigheid van vrouwenlijven te rechtvaardigen. Als schrijver dezes er niet zo over denkt, dan zeker de makers van de clips van talloze (mannelijke) hiphoppers en r&b'ers, waarin het borstenschuddende en billentrillende deel van de bevolking doorgaans ruim vertegenwoordigd is.

Vrouwelijke artiesten hebben misschien hun sekse mee, maar anderzijds zitten ze toch in een lastiger parket. Kylie Minogue komt er in ieder geval niet helemaal uit in de clip van `Slow', en dat terwijl ze met het opmerkelijke, wonderschone clipje van `Come Into My World', waarin eerst een, dan twee en drie en tenslotte vier Kylies door het beeld wandelden, veel eer inlegde.

`Slow' is allereerst een uiterst gewaagde singlekeuze: een abstract en minimaal techno-achtig nummer zonder hook om over naar huis te schrijven en zonder een opmerkelijke zanglijn. De fans zijn alvast verdeeld over de nieuwe richting van de Australische superster, die, naar het schijnt, met `Slow' en de komende cd Body Language dingen wil doen die passen bij een 35-jarige vrouw.

Vergeleken bij het dappere statement dat het nummer `Slow' is, valt de clip toch tegen. Opgenomen in Barcelona, onder leiding van Baillie Walsh die ook New Order en Massive Attack van bewegend beeld voorzag, zien we een Kylie die nogal opzichtig is vormgegeven (om de werkwoordsvorm gestyld te mijden) volgens het klassieke Brigitte Bardot-model.

Ze ligt ontspannen te kreunen, wat de zangpartij van `Slow' vereist, temidden van allerlei zongebruinde en amper geklede lichamen. Vooral mannen met hier en daar een vrouw, en dus bijna het omgekeerde, en wie weet een commentaar, op de met opgepompt vrouwenvlees gevulde clips in hiphopland. Maar dat wordt verder niet uitgewerkt. Kylie ligt daar maar, sierlijk van bovenaf gefilmd en het schiet verder niet op. Daarmee spiegelt de clip het minimalisme van het nummer, zonder hetzelfde effect te bereiken.

Leuker is dan de clip bij `Mixed Up World' van Sophie Ellis-Bextor, die ondanks de aristocratie die gesuggereerd wordt door haar dubbele achternaam en haar stijlvolle voorkomen ook nogal sobertjes van opzet is. Maar wel erg effectief, deze keer. Ellis-Bextor loopt rond in beurtelings een wit en een zwart decor, omgeven door drie mannen in bijpassende kleuren die met verschillende ronde en vierkante vormen in de weer zijn. Hoedendozen en koffers denk je dan, maar ze laten zich ook handig opstapelen in decoratieve, geometrische vormen. Een simpele vondst, en nog leuk uitgevoerd ook.