EU: aantal verkeersdoden moet gehalveerd

De Europese ministers van transport hebben gisteren een plan gepresenteerd voor het drastisch terugbrengen van het aantal verkeersdoden om zo een ,,sociaal-economische ramp'' af te wenden. De ministers willen de veiligheidsvoorschriften in de Europese Unie gelijktrekken, notoire verkeersovertreders harder straffen en rijbewijzen standaardiseren.

In de `Verklaring van Verona' die de 15 bewindslieden samen met Eurocommissaris Loyola de Palacio (transport) op hun informele bijeenkomst aannamen spreken ze over een ,,slachting op de Europese wegen'' met grote persoonlijke en economische schade tot gevolg. Ze stellen zich ten doel het aantal verkeersslachtoffers in 2010 met ,, ten minste'' 50 procent te hebben teruggebracht. Nu vallen jaarlijks in de EU een kleine 50.000 doden in het verkeer en raken 1,7 miljoen mensen gewond.

Veel van de plannen zitten nog in de ontwerpfase, maar moeten volgens de Italiaanse gastheer, minister Pietro Lunardi, daarom niet minder serieus worden genomen: ,,Dit wordt een revolutie op het gebied van het wegverkeer.'' Een van de voorstellen is te komen tot één Europees rijbewijs, als het aan de Palacio ligt al in 2005. Op dit moment zijn er 80 verschillende soorten papieren voor rijbevoegdheid in de EU. De Palacio wil ook een periodiek herexamen invoeren, bijvoorbeeld om de tien jaar. ,,In sommige lidstaten is sprake van een document dat levenslang geldig is. Dat kan niet langer.''

De EU-ministers willen voorts een herziening van het strafrecht. Weggebruikers die in het buitenland een overtreding begaan zijn in veel gevallen moeilijk te vervolgen en recidivisten gaan te vaak vrijuit. In een land als Luxemburg is 30 procent van de overtreders niet afkomstig uit het Groothertogdom zelf.

Mobiliteitsforum Venetië (Mo.Ve), een internationale denktank op het gebied van vervoer, maant tot voorzichtigheid over de plannen van de EU. ,,De Europese Commissie heeft altijd optimistische prognoses'', zegt Toni Muzi Falconi van Mo.Ve, dat in Verona zijn eigen presentatie hield. Falconi verwacht wel veel van het strafpuntensysteem voor verkeersovertreders dat, na Groot-Brittannië, nu ook door Italië is ingevoerd. ,,Sinds augustus is het aantal verkeersongelukken in Italië met 30 procent afgenomen, want wie 25 punten heeft raakt het rijbewijs kwijt en moet opnieuw examen doen.''

Op het gebied van de maximumsnelheid verandert in de EU voorlopig niets. Sommige ministers, onder wie Lunardi, zien snelheid niet als een probleem. ,,Het gaat om de juiste snelheid op het juiste moment. Veel ongelukken gebeuren doordat bestuurders te veel hebben gegeten of gedronken, of met psychologische problemen kampen. Anderen lezen de krant achter het stuur. En vrouwen stiften hun lippen of kammen hun haar''. aldus Lunardi. Op zijn voorstel gaat Italië binnenkort de maximumsnelheid verhogen van 130 naar 150 kilometer per uur.