Beiersdorf doet kleine belegger erg tekort

Als Beiersdorf zijn aandeelhouders nou eens met dezelfde zorgzaamheid zou benaderen als zijn Nivea-huidverzorgingsproducten zijn klanten. Maar helaas heeft het Duitse concern ingestemd met een gedeeltelijke overname door koffieproducent Tchibo, die de minderheidsaandeelhouders tekortdoet. Grote aandeelhouders als Allianz krijgen 130 euro per stuk voor hun aandelen. Kleine aandeelhouders wordt niets geboden – met als gevolg dat hun aandelen donderdagmiddag nog geen 100 euro per stuk waard waren.

Het management neemt 7,4 procent van de eigen aandelen over als onderdeel van een plan om een volledige overname van Beiersdorf door het Amerikaanse Procter & Gamble te dwarsbomen. Dat is bedoeld als blijk van steun aan een gedeeltelijke overname van het bedrijf door Tchibo, dat al 30 procent van de aandelen in zijn bezit heeft. Tchibo beschikt niet over de financiële middelen om een volledige overname te behappen, en wil dat ook niet. In plaats daarvan heeft het bekokstoofd dat het belang van 40 procent van Allianz wordt overgenomen, en eventueel het belang dat in handen is van de familie Claussen. Deze belangen worden vervolgens verdeeld tussen Tchibo en zijn bondgenoten.

Door gebruik te maken van een leemte in de Duitse overnamewetgeving hoeft Tchibo de minderheidsaandeelhouders geen bod te doen. En omdat Beiersdorf een aanzienlijk deel van zijn eigen aandelen terugkoopt, wordt de controle van Tchibo bestendigd zonder dat daar veel extra kapitaal aan te pas hoeft te komen.

Het is duidelijk waarom dit plan Tchibo goed uitkomt. Het is ook duidelijk waarom het Allianz en zelfs de familie Claussen aanspreekt. De Claussens, die al generaties lang aan Beiersdorf verbonden zijn, proberen de zeggenschap te verkrijgen over Tesa, Beiersdorfs divisie voor plakband, in plaats van geld voor hun aandelen te incasseren. Daardoor wordt Tchibo opnieuw geholpen de overeenkomst te financieren, mogelijk ten koste van de minderheidsaandeelhouders.

Het is ook duidelijk waarom de bestuurders van Beiersdorf aan deze transactie meewerken. Vermoedelijk behouden zij zo hun baan. Maar dat maakt hun handelwijze nog niet aanvaardbaar – ondanks alle pogingen om het plan met behulp van nationalistische retoriek te verkopen als de enige manier om te voorkomen dat een Duits merk in buitenlandse handen valt.

Het bestuur van Beiersdorf zou moeten proberen een hoger bod van Procter & Gamble – of van wie dan ook – in de wacht te slepen, in plaats van zo'n bod te helpen dwarsbomen.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.