Los Angeles bejubelt Concert Hall

Ruim een kwart miljard dollar kostte Los Angeles' nieuwe concertpaleis. Architect Gehry leverde de stad een teken van hoop.

Het ging om een nieuwe concertzaal, maar het leek een Hollywood-avond waarop Oscars worden uitgereikt. Limousines die afmeren bij een rood stoeptapijt, vrouwen in lange, meest zwarte jurken, van boven bloter naarmate de conditie het meer toestaat, geslaagde heren in smoking en camera's die het allemaal willen vastleggen. Los Angeles was gisteravond feestelijk ondersteboven van zijn nieuwe Walt Disney Concert Hall.

De zaal met 2.265 stoelen is warm van kleur door veelvuldig gebruik van hout, ook op de gebogen plafonds. Akoestisch blijkt de rond het podium gebouwde zaal soms overdynamisch. De Sacre du Printemps van Strawinsky, waarmee het Los Angeles Philarmonic Orchestra zijn zaal in gebruik nam, had daardoor soms meer van een herfststorm dan van een voorjaarsontwaken. Bij de uitvoering van Lux Aeterna van Ligeti bleek het gewone gekuch van het publiek overal goed hoorbaar. De tweede stad van Amerika ziet een teken van hoop en stedelijke verjonging in dit spectaculaire gebouw: architect Frank Gehry heeft zichzelf overtroffen en Los Angeles hoop gegeven dat dit onmetelijke zakencentrum vol snelwegen en gebouwen toch nog eens een echt stadscentrum wordt.

Gestimuleerd door de verwachte toeloop naar de Disney-zaal, gaat het naburige gebied met het Chandler Pavillion en het Mark Taper Forum (kleine-zaaltheater), het Museum for Contemporary Art, een nieuwe kathedraal van architect José Rafael Moneo en nieuwe restaurants waarschijnlijk een nieuw leven tegemoet waarmee `downtown' in Los Angeles iets kan worden dat niet te maken heeft met werken bij een bank of oliemaatschappij.

Voor wie het Guggenheim Museum in Bilbao kent heeft het nieuwe concertpaleis aan Grand Avenue iets vertrouwds: de golvende metalen panelen en grillige elementen steken krachtig en toch onwerkelijk af tegen de blauwe lucht. In werkelijkheid begon Gehry eerder aan de plannen voor deze Disney Hall dan aan het Spaanse museum. De lange geschiedenis van het project op Bunker Hill, met tal van bestuurlijke en politieke tegenslagen, stelde Gehry in staat voort te bouwen op de ervaringen in Bilbao. Volgens sommigen leverde hij in zijn thuisstad zijn meest evenwichtige en gedurfde gebouw af.

De opdracht werd in 1987 aan Gehry verstrekt na een prijsvraag. Een gift van 50 miljoen dollar van Lilian, de weduwe van Walt Disney, maakte het begin mogelijk. De familie Disney zou nog eens 50 miljoen bijdragen aan het project dat 274 miljoen dollar heeft gekost. De regionale overheid stelde de grond ter beschikking, verder zit er geen subsidiegeld in de zaal.